Администрацията на президент Доналд Тръмп е близо до обявяването, че 89 китайски авиокосмически и други компании имат връзки с военните, което да доведе до ограничаване на възможността те да купуват редица американски стоки и технологии, се казва в проектокопие на подобен списък, видяно от агенция Ройтерс.
Ако бъде публикуван, списъкът може допълнително да ескалира търговското напрежение между Вашингтон и Пекин и да навреди на американски компании, които продават части и компоненти за гражданската авиация на Китай, наред с други индустрии, посочва агенцията.
Говорител на Министерството на търговията на САЩ, който е изготвил списъка, отказа коментар. Китайското външно министерство също не коментира информацията на Ройтерс.
Компанията Commercial Aircraft Corp of China Ltd (COMAC), която е начело на усилията на Китай да се конкурира с американския самолетостроител "Боинг" (Boeing) и с европейския "Еърбъс" (Airbus), е включена в този списък, както и Китайската корпорация за авиационна индустрия (AVIC) и 10 от свързаните с нея дружества. Списъкът е включен в проект на правило, определящо китайски и руски компании като "крайни военни потребители“, според САЩ, което означава, че американски доставчици на компоненти за тези компании ще трябва да търсят специални лицензи, за да им продават широка гама от налични в търговската мрежа стоки.
Според правилото заявленията за такива лицензи по-скоро ще бъдат отказвани, отколкото предоставяни.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп засили действията си срещу Китай през последните месеци. Преди десет дни той представи изпълнителна заповед, забраняваща американските инвестиции в китайски компании, които, според Вашингтон, са притежавани или контролирани от китайската армия.
Ограничението за износ се прилага за различни артикули - от компютърен софтуер като този за текстообработка, до научно оборудване като цифрови осцилоскопи и части и компоненти за самолети, включващи включително и самолетни двигатели.
Новините за новия "черен списък" идват в чувствителен момент за американската авиокосмическа индустрия, тъй като компанията "Боинг" иска одобрение от Китай за връщане в полет на модела 737 MAX, след като през миналата седмица тя получи подобно разрешение от американския авиационен регулатор (FAA). През март 2019 г. Китай беше първата държава, която приземи принудително самолетите си 737 Max след двете фатални катастрофи, като се очаква да минат месеци, преди да отмени тази забрана.
В проектоправилото, видяно от Ройтерс, Министерството на търговията посочва, че възможността да се контролира потока от американски технологии към включените в списъка компании е "жизненоважна за защита на интересите на националната сигурност на САЩ".
Бивш висш американски служител, който отказа да бъде назован, заяви пред Ройтерс, че "създаването на подобен списък е провокативен акт". Източник от аерокосмическата индустрия пък посочи, че подобен акт може да подтикне Китай да предприеме контрамерки.
Списъкът също така би дал възможност на европейските конкуренти да популяризират своите производители, като се отбелязва, че те не трябва да премахват подобни препятствия, дори ако САЩ предоставят лицензи, каза източникът от бранша.
Трябва да се има предвид, че американски технологични гиганти като General Electric Co и Honeywell International предоставят свои стоки и услуги на китайските водещи компании COMAC и AVIC.
Говорител на GE заяви, че нейните глобални смесени предприятия работят в съответствие с всички закони и че компанията е работила за получаване на лицензи, свързани с крайните военни потребители.
Говорителка на Honeywell отказа коментар.
Освен 89-те китайски, проектосписъкът посочва и 28 руски организации и образувания, включително компанията Иркут (Irkut), който също има за цел да направи пробив на пазара на "Боинг" с разработваните от нея самолети Irkut MC-21.
Списъкът с общо 117 компании "не е изчерпателен", се казва в проектоправилото и се счита само за "първоначален".