На 12 април, Денят на първия полет на човек в Космоса, се отбелязва и Международният ден на Авиацията и космонавтиката от 1969 г. по решение на Международната федерация по авиация (ФАИ).
На 7 април Общото събрание на ООН гласува резолюция, с която обявява 12 април за Международен ден на полета на човека в космоса.
Днешният празник празнуват и преподавателите и курсантите от Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия.
За отбелязването на празника разказва в “Нашият ден“ полк. доц. д-р инженер Асен Маринов, зам.-началник по учебната част в училището.
“За днешния ден сме предложили по-скоро дискусия, свързана със създаването на Висшето военно-въздушно училище. Тъй като обучението на курсанти и студенти за авиацията изисква училище с организационна среда, която да позволява развитието на лидерство, морал, мисъл, знания, умения. Колкото са по-добри условията за развитието на тези компоненти на средата, толкова по-голяма е вероятността те да окажат градивно влияние върху развитието на бъдещите офицери и кадри за цивилния сектор.
Възстановена е една несправедливост и от 1 януари 2020 г. Висшето военновъздушно училище функционира като самостоятелно. На проведеното заседание на 17 април 2019 г. на Комисията по образованието и науката на Народното събрание за разглеждане на проекта за откриване на Военновъздушното училище, тъй като основен акцент там беше поставен върху създаването на възможност на страната ни да се интегрира Висшето авиационно образование с професионалното авиационно обучение. Училището беше създадено в средата на 2019-2020 г. Трябваше да продължим в условията на пандемия. Разбира се, неговата история не започва от тогава. Висшето военновъздушно училище е наследник на няколко български училища и школи.“
Онлайн обучение на пилоти
“Можем да направим следните изводи от онлайн обучението – немалка част от теоретичния материал, който трябва да бъде изучен, може да бъде изучен и онлайн. Но практическите занятия, които са свързани пряко с работата по авиационната техника, с провеждането на стажовете, е ясно, че може да бъде само присъствено, на място. Така че ние успяхме бързо да преструктурираме целия учебен процес. Така че да не допуснем сътресения, да можем да продължим и дори, въпреки това, че не бяха минали и три месеца от създаването на училището и попаднахме в условията на пандемия. Но при нас учебният процес не спря. Ние от самото начало във Въздушното училище гледаме на тази пандемия като на възможност да дигитализираме, колкото е възможно.
Към училището има интерес и бих казал, че ние сме от много малкото висши училища, в които успяваме да създадем конкуренция. При нас по няколко човека кандидатстват за едно място. Тъй като училището има един много добър продукт – ние нямаме безработен кадър. Не говоря само за курсантите, говоря и за студентите, които учат в училището. Бих казал, че от тази година създадохме нови учебни планове.“
Нови специалности
“Направихме нови граждански специалности. “Авиационен мениджмънт“, това е една специалност, от която има нужда не само в страната, а и навън. Но в страната ни няма такава специалност. Други специалности, които имаме, са – “Въздухоплавателни средства и авиационни двигатели“, “Автоматика и информационно управляваща техника“, “Авиационни електронни системи за управление на въздушното движение“, “Електроника, роботехнически авиационни системи“ – това са отделни специалности. Предимството студентите да запишат при нас е това, че ние освен висше образование, ще им предоставим възможност да получат и необходимите им лицензи, които да им позволят, да работят не само в страната ни, но и в Европейския съюз.“
Разговора можете да чуете от звуковия файл.