Европейският Зелен пакт изправя местните власти пред нови предизвикателства. Реализацията на различни инициативи по пътя на прехода към нисковъглеродна градска среда - квартали със здравословен климат, енергийноефективни сгради, които не само консумират, но и произвеждат енергия, електрозарядни станции, електромобили, електрически автобуси и модерни тролейбуси. За да се постигнат нулеви емисии вредни газове в Европа до 2050 година.
"За съжаление транспортният сектор е единственият, който не успя да намали въглеродните си емисии от 1990 г. насам. Искаме да можем отново да пътуваме в бъдеще, но това трябва да стане по по-добър и по-екологичен начин“, казва за амбициите на Европейския съюз германският евродепутат от Групата на Европейския свободен алианс, Анна Дипарне-Груненберг. И посочва възможността това да се промени - Европейската комисия предвижда огромни средства за електрификацията на превозите, по Кохезионния фонд и Оперативна програма "Околна среда". Необходима е само инициативност и повече предприемчивост от страна на местните и национални власти.
Стара Загора и Враца работят най-активно по проектите за обновяване на градската транспортна мрежа. Управленският екип на Стара Загора се заема с подмяната на амортизираните и твърде стари автобуси и тролейбуси, за да подобри значително качеството на въздуха в областния град. Общината лансира и нови технологични решения, сред които мобилното приложение, което дава възможност за купуване на електронен билет.
Проблемите
Янка Иванова ползва обществения транспорт повече от 20 години, за да пътува от Стара Загора до близкото село Змейово. Доволна е, че превозните средства се движат по график, но посочва конкретен проблем:
"За селата са разредени автобусите. Няма добра схема на движение."
По-рядко с градския транспорт пътува Деян Филипов, но и той изтъква съществен недостатък в транспортната схема:
"Новите автобуси са привлекателни за гражданите, но недостатък на транспортната схема е, че не покрива изцяло града."
Подобен проблем съществува и във Враца, разказват жителите, които ежедневно използват градския транспорт. Първите нови тролейбуси тук се очакват още през лятото, казва с надежда и нетърпение Цвета Иванова. Кварталът, където тя живее, не е покрит от удобните транспортни връзки. Затова активно се интересува от трансформацията на цялата транспортна схема и присъства на всички публични обсъждания на проекта в града:
"Пътувам постоянно с градския транспорт. Но спирката е на 600-700 метра и е неудобно. Тролейбусите са в окаяно състояние. Много пъти не идват, на един врата му се не отваря, на друг - не се затваря."
Тролейбусната мрежа във Враца е на повече от 30 години. Колите са силно амортизирани, а трасето - почти изцяло компрометирано. Сред целите на дружеството "Тролейбусен транспорт" в града са реконструкция на контактната мрежа, монтиране на зарядни станции, система за електронно таксуване на пътниците, видеонаблюдение и информация за разписанието на градския транспорт в реално време. Обновяване на спирктите и по-удобно разписание, казва управителят, Виктория Начева:
"Заради повреди понякога се налага на ден да сменяме до четири превозни средства за изпълнение на дадена линия. В рамките на проекта ще бъдат подменени 9 тролейбуса и ще бъдат придобити 13 електробуса. Така ще разширим и обхвата на маршрутите, за да обхванем всички жилищни квартали, както и 22 населени места в раките на община Враца."
Модернизацията на градския транспорт ще го превърне в по-привлекателен за хората, по думите на общинския съветник в Стара Загора, Янко Янков. Сега, пресмята той, за едно 4-членно семейство е по-изгодно да се придвижва с личния си автомобил, вместо да използва масовия градски транспорт.
"Никой не отчита факта, че градът се е променил, разраснал се е. В същото време новите автобуси са много удобни, но генерират големи загуби на общината."
Проектите и тяхното развитие
Шанс да бъдат редуцирани тези загуби в общинската хазна дава реализацията на мащабния проект. Той предвижда закупуването на 33 нови електробуса и 18 двойни станции за тяхното зареждане. Договорът по изпълнението му възлиза на 53 млн. и 800 хил. лева, от които безвъзмездната помощ е близо 45 млн. лева, а останалите 8 млн. и 800 хиляди са самоучастие на община Стара Загора. Документът е подписан през 2019 година, а проектът трябва да бъде реализиран до август 2023 година.
Преди няколко седмици беше избрана фирма изпълнител в конкурса за доставка на електробусите, но процедурата се обжалва и това ще отнеме месеци, обясни Янко Янков.
"Електробусите ще спестят доста от разходите за гориво, които са стотици хиляди левове. Пускат се жалби до КЗК, съдят, обжалват, което бави процедурите."
Обжалва се и доставката електробусите във Враца. Това обаче не спира работата по изпълнението на проекта, който включва и интегрирането в градската среда на модерни технологични решения за безопасно пътуване, разказва заместник-кметът, Мария Попова:
"Новите превозни средства ще бъдат оборудвани с иновативни системи, вкл. система за избягване на сблъсък. На спирките ще бъдат монтирани информационни табла."
Договорът по изпълнението на проекта е на стойност 32 млн. лв., 26 млн. от които безвъзмездна финансова помощ, а останалите - самоучастие на община Враца. Подписан е през 2019 година, със срок на изпълнение 36 месеца.
Очакванията
Местните власти в България подкрепят активно европейските политики за зелена градска среда и преход към нисковъглеродно и климатично устойчиво общество.
Нова генерална схема за организация на движението на територията на общината е на дневен ред и в Стара Загора. Умни светофари и „зелена вълна“ улесняват трафика в областния град. Значителни ще са ефектите от постепенното навлизане на електрическите превозни средства в ежедневието през следващите години, казва кметът Живко Тодоров. Доставката на първите електробуси в града очакват догодина.
"Електрическите автобуси ще дадат възможност градският транспорт да се обслужва екологично, много по-ниски разходи. Ползите от този проект са много големи. Вижда се, че зелената идея вълнува все повече хора."
И във Враца категорично вярват, че след изпълнението на проекта през следващите две години, градската среда и климата ще се подобрят значително. А общественият траспорт, който в момента се използва на 30% от капацитета си, след модернизацията ще използват повече от 70 на сто от жителите и гостите на града. Те сега избират личните автомобили, заради несигурния превоз, неудобното разписание и небалансираното покритие на отделните квартали, казва още Цвета Иванова:
"С новите превозни средства се очаква и замърсяването на въздуха да е по-малко. Това ще допринесе за много добри показатели за околата среда."
Така, двете общини се нареждат сред българските примери за успешни зелени практики. Усилията на кметския екип във Враца да трансформират градската среда изтъкна и българският евродепутат от Групата на Европейската народна партия Андрей Новаков:
"Градският транспорт в този град ще бъде изцяло електрически и климатично неутрален. Много други градове също предприеха подмяна на градския транспорт и това се вижда. Над 2 млрд. лв. са налични за развитие на транспортната инфраструктура в България, това е повече от предишния програмен период."
Бъдещето
По-интензивното навлизане на електрическите превозни средства и подмяната на остарелия автопарк с електробуси от последно поколение не само ще промени качеството на въздуха, но и начина на живот и придвижване на съвременния човек.
Електрическите автобуси у нас са 47, по данни на Пътната полиция. А масовата им експлоатация би довела и до драстично намаление на разходите за поддръжката на публичния транспорт, смята арх. Любомир Станиславов - изпълнителен директор на Автомобилния клъстер в България.
"За България ефектът ще бъде чудовищен, тъй като не е тайна, че в българските градове все още се движат изключително остарели превозни средства. Така че замяната им с електрически ще се отрази на качеството на въздуха."
Навлизането на системи за автономно шофиране в публичния транспорт променя общоприетите норми. В роботизираните градски превозни средства ще отпадне потребността от водач в недалечно бъдеще, прогнозира арх. Станиславов. По думите му превозни средства, които се движат в режим на автономно шофиране, са 10 пъти по-безопасни, отколкото в конвенционален режим, тоест управлявани от хора.
Концепцията „Интернет на нещата“ разкрива нови хоризонти пред управлението на обществения трафик. За имплементирането спомага широкото навлизане на приложения за мобилните телефони.
"В момента няколко общини експериментират с тази тема. Т. нар. технологии за автономно шофиране до голяма степен са това."
България изостава в приемането на законодателство, което да регламентира автономното шофиране, посочва арх. Станиславов, и дава за пример Унгария, където вече действа нормативна уредба.