Европейският съюз е готов да предложи всички нови автомобили, продавани от 2035 г., да имат нулеви вредни емисии, като част от безпрецедентен план за привеждане на икономиката в съответствие с по-амбициозните климатични цели.
Европейската комисия планира да изисква емисиите от нови леки и лекотоварни автомобили да спаднат с 65% от 2030 г. и да се понижат до нулата от 2035 г., според документ на ЕС, видян от агенция Блумбърг. По-строгите стандарти за замърсяване ще бъдат допълнени от правила, които ще задължат националните правителства да укрепят инфраструктурата за таксуване на превозни средства.
"Чистият" транспорт ще бъде част от поредица от мерки, които ще бъдат представени през следващата седмица, за да се въведе по-строга климатична цел до 2030 г. за намаляване на парниковите газове с поне 55% спрямо нивата от 1990 г.
Европа се стреми да стане първият в света континент с нулеви въглеродни емисии до 2050 г., което ще изисква преразглеждане на всеки ъгъл на икономиката, като транспортът и индустрията са най-големите предизвикателства.
"Няма начин да заобиколим това. Достигането на нулева нетна стойност до 2050 г. означава постепенно прекратяване на продажбите на горивни превозни средства най-късно до 2035 г.“, отбеляза Колин Маккерейчър, ръководител на транспортните изследвания за Блумбърг.
Новите цели за емисиите от превозни средства биха представлявали значително затягане в сравнение със съществуващите цели за емисиите в целия автопарк, които изискват намаление с 37,5% от 2030 г. за вредните емисии на автомобилите. Трябва да се има предвид, че пътническите автомобили представляват около 12% от общите емисии на въглероден двуокис (CO2) в ЕС.
Индустрията се подготвя за строги нови мерки. Банката Barclays заяви, че за автомобилните производители ще бъде трудно да постигнат целта за намаляване на емисиите с 60% до 2030 г. дори с хибриди с възможност за включване в електрическата мрежа, като провежданата политика ще доведе до по-нататъшно приемане на електрически модели на батерии.
През последните месеци автомобилните производители обявиха плановете си повечето или всичките им продажби в Европа да бъдат с електрически батерии до края на десетилетието. "Фолксваген" (Volkswagen), най-големият производител в региона, планира повече от 70% от неговите продажбите от 2030 г. нататък да бъдат електромобили. Основните планове на "Рено" (Renault) пък са до тогава неговите продажби на електрически автомобили да достигнат 90% от общите продажби, докато "Форд" (Ford Motor) заяви, че бизнесът с леки автомобили ще стане изцяло електрически.
"Подобряването на целите за въглеродния двуокис до голяма степен е огромен тласък за европейския пазар на електромобили“, каза Маккерейчър. "Постоянният натиск върху европейските производители на автомобили, които в последно време изпълняват своите ангажименти за електромобили, вероятно е индикация, че те са знаели, че предстоят много по-строги цели".
Следващата седмица Европейската комисия ще предложи укрепване и разширяване на европейския въглероден пазар, преразглеждане на правилата за данъчно облагане на енергията, за да се обезсърчи използването на изкопаеми горива и налагане на първата климатична такса в света върху някои емисионно интензивни стоки, внасяни в региона на ЕС. Пакетът Fit for 55 ще включва и по-амбициозни климатични цели за държавите членки в области, които не са обхванати от пазара на въглерод, посочва още Блумбърг.
Пакетът, който ще бъде представен на 14 юли, ще включва и предложение за увеличаване на дела на мощността, която единният блок получава от възобновяеми енергийни източници, до 40% от сегашните 32% до края на това десетилетие, показва още документът с който разполага агенция Блумбърг.
Ревизираният закон за възобновяемата енергия ще постави цели за използването на устойчиви горива в транспорта, отоплението и охлаждането, сградите и промишлеността.
За да се подпомогне масовото въвеждане на електрически превозни средства, регламент за алтернативните горива ще изисква от държавите членки да гарантират, че места за електрическо зареждане ще бъдат инсталирани на всеки 60 километра по основните магистрали. Точките за зареждане с водород пък трябва да са на разположение на максимален интервал от 150 километра.
Документът може да претърпи промени преди пакетът да бъде приет от Комисията. Агенция Блумбърг напомня, че ЕК има политика да не коментира законопроекти.