Потребителските нагласи относно икономическото развитие на САЩ се влошиха изненадващо рязко през ноември до 9-месечно дъно с оглед на засилващите се тревоги относно високата инфлация, като притесненията относно близкосрочните перспективи на водещата световна икономика могат да се задълбочат през следващите месеци, ако новият вариант на коронавирус Омикрон, който сякаш е по-устойчив на ваксини, продължи да се разпространява.
Това показват резултати от последно проучване на компанията Conference Board.
Индексът на потребителското доверие спадна през ноември до 109,5 пункта от 111,6 пункта през октомври (силна низходяща ревизия от предишна оценка за индекс на ниво от 113,8 пункта) и очаквания за по-умерено понижение към 111 пункта. Това представлява влошаване на нагласите на американците за четвърти от последните пет месеца и най-ниското им ниво от февруари 2021 г. насам.
Индексът, измерващ оценката на американските потребители за текущите икономически условия в страната (въз основна на тяхната оценка за текущите бизнес и условия на трудовия пазар) пък се понижи до 142,5 пункта от 145,5 пункта през предходния месец.
В същото време индексът на потребителските очаквания за икономическата активност през следващите шест месеца (въз основна на краткосрочните бъдещи очаквания за доходите, бизнес и условията на трудовия пазар) спадна през ноември до 87,6 от 89,0 пункта.
Индекс на потребителското доверие
"Потребителското доверие се понижи през ноември след известно подобрение през октомври“, посочи Лин Франко, старши директор на проучването на Conference Board.
"Очакванията за краткосрочните перспективи за растеж се увеличиха, но перспективите за работа и доходи се понижиха. Опасенията относно нарастващите цени — и в по-малка степен, вариантът Делта на коронавируса - бяха основните двигатели на лекия спад в доверието през ноември. Междувременно делът на потребителите, които планират да закупят жилища, автомобили и основни уреди през следващите шест месеца, също намалява", допълни тя.
Conference Board обаче очаква добър празничен сезон за търговците на дребно, като нивата на потребителско доверие предполагат, че икономическата експанзия ще продължи в началото на 2022 г. Въпреки това, както доверието, така и разходите вероятно ще бъдат възпрепятствани от нарастващите цени и потенциалното възраждане на Covid-19 през идващите месеци".