Ръководителят на Vitol, най-големият независим търговец на петрол в света, предупреди за "системен" недостиг на дизелово гориво в Европа, произтичащ от потенциално прекъсване на руските доставки, което може да доведе до въвеждане на дажби за горивото, съобщава "Файненшъл таймс".
Междувременно ръководителят на една от най-големите къщи за търговия със стоки каза, че недостигът е глобален проблем.
Торбьорн Тьорнквист, съосновател и председател на Gunvor Group със седалище в Женева, повтори опасенията на Ръсел Харди, главен изпълнителен директор на Vitol, оценявайки, че може да има загуби в размер до 3 милиона барела на ден в резултат на западните санкции срещу Русия.
Корпоративните лидери във вторник говориха по време на глобална стокова среща на Financil Times (FT Commodities Global Summit).
Харди от Vitol каза, че преминаването към по-голямо потребление на дизел спрямо бензин на стария континент е помогнало за създаването на недостиг на дизелово гориво.
"Нещото, за което всички се тревожат, ще бъдат доставките на дизел. Европа внася около половината от своя дизел от Русия и около половината от своя дизел от Близкия изток“, каза шефът на базираната в Швейцария Vitol. "Този системен недостиг на дизел е налице“.
Торбьорн Тьорнквист пък добави: "Дизелът не е само европейски проблем, това е глобален проблем. Наистина е".
Пазарът на горива вече се е свил с приблизително 2,0-2,5 милиона барела на ден руски петрол, каза главният изпълнителен директор на Trafigura.
"Приблизително имаме спад с 1 милион барела на ден при суровия петрол, 1 милион барела на ден при петролни продукти, но може би и малко повече“, каза главният изпълнителен директор на Trafigura Джеръми Уиър пред FT Commodities Global Summit.
Харди каза, че рафинериите могат да увеличат производството си на дизелово гориво в отговор на по-високите цени за сметка на други продукти, получени от петрол, за да засилят доставките, но призна, че е възможно да бъдат въведени дажби.Докато продължават доставките на дизел от Русия, корабни брокери прогнозират, че доставките от рафинерии от Близкия изток, Индия и САЩ в Персийския залив ще се увеличат, за да запълнят празнината, оставена от по-малкия руски износ на дизелово гориво за Европа. Дори рафинериите в Източна Азия се стремят към износ за Европа, за да спечелят от покачващите се цени на дизела.
Обединеното кралство, което разчита на Русия за 18% от потреблението на дизел срещу 8% от общото търсене на суров петрол в страната, се ангажира постепенно да прекрати вноса на руски петрол и петролни продукти до края на годината.
Цените на дизеловото гориво по бензиностанции в Обединеното кралство скочи с 40% за една година до най-високите рекордни стойности от 176,76 пенса за литър, според групата за автомобилни услуги RAC.