Преди срещата на министрите на околната среда на ЕС във вторник Италия предложи отлагане на забраната на двигателите с вътрешно горене с пет години - до 2040 г. Според документа, представен в петък на посланиците на 27-те държави-членки на ЕС, Италия има подкрепата на България, Португалия, Румъния и Словакия. За мнозинството в Съвета гласът на Германия е от основно значение - германското правителство все още няма обща позиция, съобщи австрийският вестник „Дер Щандарт“.
В началото на юни парламентът на ЕС гласува забрана на двигателите с вътрешно горене до 2035 г. По този начин евродепутатите последваха предложението на Европейската комисия. Сега държавите членки трябва да постигнат споразумение по този въпрос.
Италия предложи до 2035 г. емисиите на CO2 от новите автомобили да бъдат намалени с 90 % вместо със 100%. След това нулевите емисии трябва да бъдат постигнати през 2040 г. Освен това се предвиждат специални правила за т.нар. електронни или синтетични горива.
Рим посочва "непропорционално високи и ненужни разходи за автомобилната индустрия и потребителите". За да се постигне движение на автомобили без емисии на CO2, трябва да се преодолеят многобройни пречки; Рим спомена например разширяването на инфраструктурата за зареждане, производството на батерии, евтини технологии и стимули за покупка от потребителите.
По време на гласуването в Съвета по околна среда във вторник ще се приложи системата на квалифицираното мнозинство. Държавите могат да блокират проектозакон, ако заедно представляват повече от 35% от населението на ЕС. Ако Германия се въздържи, това ще се брои за "не", при което заедно с Италия и останалите четири държави ще бъдат постигнати доста над 35%.
Ако Съветът по околна среда отхвърли забраната на автомобилите с вътрешно горене от 2035 г., Чехия, която ще поеме председателството на Съвета през юли, ще трябва да договори през есента компромис с Комисията и Парламента.