САЩ и Европа могат да намалят зависимостта си от Китай за батерии за електрически превозни средства до 2030 г. чрез нови капиталови разходи за над 160 млрд. долара, прогнозира американската инвестиционна банка Goldman Sachs, цитиран от "Файненшъл таймс".
Батериите за електромобили са една от основните технологии, пораждащи загриженост за западните столици заради зависимостта от Китай. След години сериозна държавна подкрепа и желание на Пекин да намали собствената си зависимост от петролен внос, Китай произвежда три четвърти от световните батерии и също така доминира в производството на техните материали и компоненти.
За да получат самодостатъчна верига на доставки, страните, конкуриращи се с Китай, ще трябва да похарчат 78,2 млрд. долара за инвестиции в батерии, 60,4 млрд. долара в компоненти и 13,5 млрд. долара в добив на литий, никел и кобалт, както и 12,1 млрд. долара при усъвършенстване на тези материали, се посочва в доклада до клиенти на Goldman Sachs, видян от "Файненшъл таймс".
Анализаторите на банката смятат, че търсенето на завършени батерии може да бъде посрещнато и без те повече да се внасят от Китай в рамките на следващите три до пет години, до голяма степен благодарение на големите инвестиции в САЩ от южнокорейските конгломерати LG и SK, които бяха привлечени от масивни субсидии от американските данъкоплатци.
Goldman прогнозира, че пазарният дял на корейските производители на батерии в САЩ ще скочи до около 55 на сто за три години, от 11% през 2021 г.
Приемането през август от американския конгрес на Закона за намаляване на инфлацията означава огромни данъчни облекчения и други субсидии за локализиране на веригите на доставка на батерии.
Намаляването на доминирането на Китай в материалите и компонентите за батерии също така се разглежда като предизвикателство, тъй като глобалният пазарен дял на китайските компании за производство на аноди е 87 %, на прекурсори - 85% и на катоди - 77%.
Анализаторите на Goldman Sachd заявиха, че китайската доминация може да бъде разрешена от протекционистките политики в Европа и САЩ, съчетано с алтернативни химикали на батериите, които изискват по-малко критични минерали от Китай, както и нарастването на рециклирането на батериите, които биха намалили търсенето на литий и никел.
Все пак има редица предизвикателства пред отделянето на производството на батерии в Китай, посочва американската банка, визирайки недостига на работна ръка и нарастването на заплащането на труда, свързано с инфлацията, които биха могли да оскъпят производството на батерии в САЩ. Анализаторите на GS отбелязва, че рискът за околната среда също стои като нерешено предизвикателство за веригата на доставки на батерии за електромобили извън Китай. Досега светът с удоволствие разчиташе на Китай не само за извличането на минерали, но и за обработката на материали, което включва силно токсични химикали и техните отпадъци.