Групата на седемте най-развити икономики сигнализира, че е подходящо Европейският съюз да определи ценови таван за износа на руски дизел между 100 и 110 долара за барел, тъй като САЩ и техните съюзници се опитват да избегнат големи сътресения на пазара, съобщава Блумбърг, цитирайки свой източник от Г-7.
Забраната на ЕС за внос на преработени петролни продукти от Русия трябва да влезе в сила на 5-и февруари, като същевременно единният бок работи с Г-7 за налагане на ценови таван за продажби в трети страни. Европейската комисия предложи таван на цените на руския дизел от 100 долара.
Предпочитаният от Г-7 по-висок диапазон е воден от опасения, че определянето на твърде ниско ниво рискува да причини скокове на цените или проблеми с дизеловите доставки в Европа. Източникът на Блумбърг отбелязва липсата на свободен капацитет на дизеловия пазар, както и редица прекъсвания, свързани с поддръжката.
Дискусиите продължават, но страните са оптимисти за постигане на сделка преди забраната на ЕС за руския внос да влезе в сила, каза още той.
Трудно е да се разбере какви са най-новите цени на руския дизел, тъй като двете основни компании, отчитащи пазарните цени - S&P Global Commodity Insights и Argus Media Ltd. наскоро спряха някои от ключовите си оценки, преди мерките на ЕС да влязат в сила.
Напоследък обаче руският дизел се продава за между 115 и 120 долара за барел, посочи неназованият представител на Г-7.
Горивото до голяма степен се задържа доста над 100 долара за барел в продължение на месеци - поне до 10-ти януари, според данни на S&P Global.
Основните фючърси за дизел, които не включват доставките от Русия, пък възлизаха на около 125 долара за барел в петък, според данни на ICE Futures Europe.
Графика на дизеловото гориво (в долари за барел)
ЕС, който ще обсъжда нивото на цените през следващите дни, трябва да постигне единодушно съгласие, за да определи таван. Механизмът ще функционира, като забранява на компаниите от ЕС да предоставят застрахователни или финансови услуги за доставка на руски горива, освен ако не се продават под нивото на определената от Съюза горна ценова граница. Този механизъм има две цели: ограничаване на приходите на Русия, но без да нарушава световните енергийни пазари.
Г-7 и ЕС вече въведоха таван на цената на руския суров петрол. За рафинираните горива пък планират да наложат две ценови граници. Едната би се приложил към продукти, които са с по-висока премия от суровия петрол като дизела. За продукти с отстъпка като мазута ЕС проучва налагането на ценови таван от 45 долара за барел.
Тези два ценови тавана ще се прилагат от 5-и февруари, но ще бъде предоставен гратисен период на кораби, превозващи продукти, закупени и натоварени преди тази дата и разтоварени до 1-ви април, според проект на регламент на ЕС, видян от Блумбърг.
Анализатори вече казаха, че дори когато обсъждания ценови тавана беше от 100 долара за барел, ключовото нещо за руския износ е европейската забрана, която ще затвори най-големия експортен пазар на дизелово гориво на Русия, а не самото ниво на ценовия таван.