Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Санкциите срещу руските дизелови продажби започват да имат частичен ефект

Снимка: Алами/Ройтерс

Международните санкции срещу дизеловите руски доставки, които вече са в сила повече от две седмици, дават ранните индикации, че започват да имат поне част от желания ефект, съобщава Блумбърг.

Групата Г-7 и най-новите санкционни мерки на Европейския съюз по същество са създадени да направят две неща: орязване на приходите на Москва, но същевременно и продължаване на предлагането.

След като новите правила влязоха в сила на 5 февруари, експорната цена на руския дизел е продължила да намалява спрямо неруските доставки, като отстъпката вече надвишаваше 35 долара за барел в началото на миналата седмица, според данни, предоставени от Argus Media Ltd. и калкулирани от агенция Блумбърг.

В същото време обемът на износа до голяма степен се запазва. През първата половина на февруари доставките на дизелови горива от руските пристанища са били средно за повече от 1 милион барела на ден, което е лек спад спрямо януари, но все пак доста над средното за 2022 г., показват данни на компанията Vortexa Ltd., предоставяща информация и анализи за глобалните потоци не нефтени, газови и продукти от рафинериите.

По-широкият дизелов пазар също е сравнително спокоен, което е важна информация за Г-7. Цената на дизеловите фючърси спрямо тази на суровия нефт наскоро достигна най-ниското си за почти година. Структурата на кривата на горивото в бъдеще, показател за ключовите условия за търсене, показва, че очевидно няма паника.

Графики на руския и неруския дизел (в долари за барел)


Това, което остава неясно обаче, е цената, на която в крайна сметка се продава руското гориво и къде се озовават тези средства, отбелязва Блумбърг.

Руските цени на петрола често се дават франко борд или FOB. Това по същество е цената на руското пристанище, където даденият кораб е натоварен.

Най-новата франко борд цена на Балтийско море на руския дизел, според Argus Media, се равнява на около 78 долара за барел, което е доста под цената, договорена според ценовия тава на ЕС и Г-7 от 100 долара за барел.

Но след това дизелово гориво се доставя от този регион в страни, включително Турция, Мароко и Тунис.

Купувачите на такива места могат да плащат значително повече от цената FOB. Те със сигурност са на пазара на суров нефт: руският петрол Уралс, доставян на Индия, наскоро беше повече от 20 долара за барел по-скъп от цената, според балтийския износ.

"Има по-малко сделки, които се провеждат явно чрез брокери и по-прикрити сделки при затворени врати", отбеляза Марк Уилямс, директор на научните изследвания в компанията Wood Mackenzie Ltd. Това намалява прозрачността на цените за по-широкия пазар, добави той.

Стои и въпросът дали руският износ ще продължи толкова гладко, колкото досега.

Международната агенция по енергетика (МАЕ) заяви миналата сряда, че очаква Русия да изпитва затруднения да пласира своя дизел и че впоследствие ще трябва да намали рафинирането.

Данните на Vortexa показват, че нивото на износ на дизелово гориво от Русия през първата половина на този месец е било надминато на осреднена месечна база само девет пъти за повече от седем години. И макар да намаляват с около 150 000 барела на месец, важно е да се има предвид, че нивата на износ през януари и декември са били на най-високите рекордни равнища от началото на 2016 година, отбелязва Блумбърг.

Въпреки това, с оглед на по-високата поддръжка на руските рафинерии и по-ниски петролни доставки през следващите месеци, се очаква да продължи и занапред тенденцията на намаляване на износа на дизел от Русия, прогнозира Марк Уилямс от Wood Mackenzie.


По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна