Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Румъния проявява интерес да купи единственото дунавско пристанище на Молдова

На пристанище Джурджулещ
Снимка: Официален сайт на пристанището/БТА

Пристанището, намиращо се на мястото, където река Прут се влива в Дунав, и даващо единствения достъп на Молдова до Черно море, е обект на интерес от страна на Румъния, пише БТА.

Премиерът Марчел Чолаку заяви в края на септември, че Румъния иска да купи молдовското пристанище Джурджулещ, а информацията беше потвърдена наскоро и от молдовския президент Мая Санду. Пристанището, което поема и част от пренасочения заради войната товарен трафик от и към Украйна, в момента е във владение на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Засега банката не потвърждава да е ангажирана с "ексклузивни преговори" с Румъния по този въпрос.

"Да, преговаряме с Румъния, защото разстоянието до тази страна е малко. И всякаква работа, всякакво развитие трябва да бъдат извършени в тясно сътрудничество", заяви молдовският президент Мая Санду за телевизия ТВР Молдова тази седмица. 

Джурджулещ е единственото пристанище в Република Молдова, което е достъпно за морски кораби. Румъния има три такива пристанища на река Дунав - Галац, Браила и Тулча, отбелязва сайтът "Преса Галац".

Миналия месец румънският премиер Марчел Чолаку заяви, че правителството има интерес към покупката и развитието на пристанище Джурджулещ, но преговорите за тази сделка се водят не с ръководството на Република Молдова, а с ЕБВР, която е мажоритарен акционер в пристанището.

В интервю за телевизия Диджи 24 в края на септември Чолаку каза, че Румъния иска да купи пристанище Джурджулещ в Молдова в контекста, в който Румъния се очертава като важен хъб в процеса на възстановяване на Украйна след приключването на войната. Той каза, че представители на министерството на транспорта са разговаряли с ЕБВР по тази тема. 

"Един от най-важните хъбове за възстановяването на Украйна след края на войната ще бъде Румъния. А Румъния трябва да бъде подготвена логистично за този хъб (...) Трябва да разберем, че пристанище Констанца има стратегическо значение в момента. Не знам какво ще се случи с Одеса. Съществува и едно по-малко пристанище в Република Молдова - Джурджулещ, и чрез министерството на транспорта Румъния вече показа интерес пред ЕБВР - защото мажоритарен акционер в Джурджулещ е ЕБВР - да го купи и развива (...) Очакваме отговор", посочи румънският премиер.

Същевременно онлайн изданието на радио Свободна Европа-Румъния съобщава, че Европейската банка за възстановяване и развитие е заявила, че не води с никого "ексклузивни преговори" за продажбата на акциите си от дружествения капитал на оператора на пристанището - компанията "Danube Logistics".

"В момента ЕБВР не е ангажирана в изключителни преговори с никого за участието си в Международното свободно пристанище Джурджулещ. Нашата стратегия остава да намерим и привлечем международен инвеститор с добро реноме за този много важен актив за Република Молдова и съседния регион", посочи банката в отговор на запитване на Свободна Европа по повод изявленията на премиера Марчел Чолаку. 

Изданието отбелязва, че обикновено две страни водят ексклузивни преговори за определена трансакция, когато вече има договореност, че са изпълнени определени критерии, които устройват и двете страни.

ЕБВР е единственият законен собственик на Международното свободно пристанище Джурджулещ от 7 май 2021 г., след като стана притежател на 100 процента от акциите на "Danube Logistics", която е оператор на пристанището. Банката подкрепяше строежа на пристанището още от началото му през 1995 г., отпускайки 27,5 милиона долара, и продължи да го финансира дори след оттеглянето на първоначалните инвеститори, отбелязва телевизия Диджи 24. 

Пристанището започна да работи през 2006 г., десет години след началото на строежа. Компанията "Danube Logistics", в качеството си на собственик, оператор и основен инвеститор, изгради петролен терминал, терминал за стоки, кей с терминал за зърно, железопътен терминал, пристанищна инфраструктура, склад и открита складова зона, както и офис сгради. Молдовското правителство пък направи отделен терминал за пътници.

Пристанището, намиращо се на мястото, където река Прут се влива в Дунав, беше отдадено на концесия през 2004 г. за срок от 99 години, но земята остана собственост на държавата, отбелязва Свободна Европа. 

"Стратегическото пристанище на Молдова на река Дунав предлага спасителен пояс на Украйна", се отбелязва в статия на британския журналист Ванора Бенет, публикувана в официалния сайт на ЕБВР през юли 2022 г., няколко месеца след началото на войната в Украйна.

Сега предстои ЕБВР  да реши дали е склонна да продаде този актив на Румъния.

По публикацията работи: Мария Йорданова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна