Дейл Хауърт е бизнес консултант и ментор, помогнал на стотици най-вече малки бизнеси да постигнат успех. Именно фокусът му върху малкия бизнес го прави интересен и привлекателен разказвач на успешни и неуспешни истории и поддържа любопитството към него от страна на аудитории по цял свят. Дейл Хауърт е и дългогодишен участник в предстоящото на 17 и 18 ноември във Варна седмо издание на европейското събитие за иновации и технологии Innowave Summit. Българското национално радио е медиен партньор на събитието.
Предстои седмото издание на голямото европейско събитие за иновации и технологии Innowave Summit във Варна. Вие участвате за пореден път. Какво Ви връща във Варна?
Варна е страхотен град, а Innowave Summit е блестящ пример и чудесна среда за бизнес иновации и развитие. Като добавите към това и предприемаческия дух на всички участници, получавате мощна и уникална комбинация, която по естествен начин привлича участници като мен година след година.
На базата на опита Ви в работата с малки и средни предприятия кое дава стимул на хората да преминат от ангажираност към работодател към управление на собствен бизнес?
Има няколко задвижващи елемента в такова решение: от гъвкави предприемачи с апетит за иновации, през разочаровани от традиционната заетост, икономически трудности, които налагат нов подход към работата, до хобита, които прерастват в пълнокръвен бизнес. През целия този процес е важно да се отбележи, че технологиите се превърнаха в тригер за по-лесен достъп до по-разнообразни форми на нов бизнес и финансова подкрепа за него. Те позволиха на много повече хора да имат пълен контрол върху собствената си съдба и да направят крачката към това сами да са си шефове.
Казвате, че колкото и разнородни да са бизнесите, Вие подхождате към тях по един и същ начин. Не се ли промениха обаче драстично продажбите с все по-голямото господство на социалните медии?
С много малко изключения всички бизнеси, независимо от размера и сектора им, се изправят пред едни и същи проблеми. Само мащабът може да е различен. Например диференциацията продължава да е един от най-важните фактори за всеки бизнес. И докато природата на потребителя и посланието, на което той откликва, може да се променят с времето, принципът на диференциацията и въздействието ѝ върху бизнеса остават непроменени.
Има ли определен набор от правила, които всеки малък бизнес трябва да следва, за да не спира да продава?
Абсолютно, и именно за голяма част от него ще говоря на сцената на Innowave Summit. Темата на лекцията ми е “Колко богат искаш да бъдеш?”. Ще разгледам формулата за успех в бизнеса и кое е най-голямото ви предимство.
Има ли място за нишовите бизнеси, особено в областта на услугите? Кои нужди все още могат да бъдат задоволени само от “шепа хора”?
Малкият бизнес е по-близо до клиента. В резултат на това той може почти безпогрешно да уцели нишовите възможности на пазара. След това може да се адаптира така, че да създаде продукт или услуга, с която да ги запълни. И то за съвсем кратко време, през което ако нещо не работи, може да се коригира. В същото време на големия бизнес може да му отнеме седмици, дори месеци, за да оцени и внедри дори най-малката промяна в даден продукт или услуга. Големите бизнеси завиждат на гъвкавостта, страстта и устрема на малките и възникващи компании, много от които съм сигурен, че ще присъстват на Innowave Summit 2023.
Как малките понасят малките бизнеси турбуленцията от последните няколко години?
Мит е, че икономическите трудности, войната или рецесията са най-лошият момент за започване на бизнес. По самата си същност стартъпите са бързи и гъвкави, по-добре позиционирани да откриват и улавят възможностите в трудни времена и по-лесно да управляват внезапните промени в икономиката. Предишни кризи са показали, че стартъпите добре намират пазарни възможности и попълват празнините, оставяни от по-големи, добре установени бизнеси. Някои от най-успешните компании в света са основани точно преди или по време на финансова криза. Burger King, Disney, FedEx, Groupon, IBM, Microsoft и WhatsApp са такива примери. Вижте възхода на Zoom по време на пандемията - от 10 милиона участници в срещи дневно през декември 2019 г. до два трилиона през април 2020 г. Необходимостта ражда иновацията, а това е особено вярно по време на икономическа криза.
5 неща, които посетителите на Innowave Summit ще отнесат със себе си от Вашето участие в събитието?
Искам да ги мотивирам, вдъхновя, замисля и забавлявам, да ги оставя с практично и реалистично разбиране за нещата, което могат да използват незабавно, за да положат основа и да ускорят успеха на бизнеса си. Ще им предложа нова гледна точка към смисъла на успеха и как да го постигнах със стратегия и план.
Innowave Summit ще се проведе на 17-18 ноември в Двореца на културата и спорта във Варна. Билети могат да се закупят на сайта на събитието.