През октомври продажбите на дребно в САЩ се понижиха слабо след шест поредни месеца на растеж, но спадът едва ли ще продължи, тъй като водещата световна икономика навлизат в сезона на празничното пазаруване.
Продажбите на дребно в САЩ се понижиха през октомври с 0,1% спрямо септември, когато нараснаха с цели 0,9% (възходяща ревизия от повишение с 0,7%), докато осреднените очаквания бяха за по-солиден спад с 0,3%, показват данните на Департамента по търговия, публикувани във вторник.
Това е първото понижение в търговията на дребно от месец март насам.
Продажбите в магазините за разни стоки отбелязват най-голям спад (с 1,7%), следвани от магазините за мебели (-2,0%), търговците на автомобили (-1,0%), спортни стоки, музикални инструменти и книжарници (-0,8%) и продажбите в бензиностанциите (-0,3%). Тези спадове бяха частично компенсирани от нарастващите продажби в магазините за здраве и лична хигиена (повишение с 1,1%), магазините за храни и напитки (с 0,6%), магазините за електроника и уреди (с 0,6%), ресторантите и баровете (с 0,3%) и онлайн търговията (с 0,2%) .
Изключвайки автомобилите, продажбите на дребно се повишиха през октомври с 0,1% след ръст с 0,6% през септември, а продажбите без тези на автомобили и бензин също нараснаха с 0,1% след повишение с 0,6% през предишния месец.
Продажбите на дребно, изключвайки тези за автомобили, бензин, строителни материали и хранителни услуги, се повишиха през октомври с 0,2% спрямо септември, когато нараснаха с 0,7%.
Именно този показател, известен като "контролирана група" при продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ, като днешните данни не са предпоставка за много слабо начало на последното тримесечие за американската икономика.
В същото време днешните данни, сочещи за забавяне на потреблението, могат допълнително да засилят очакванията, че Федералният резерв на САЩ вече е приключил с повишаването на лихвените проценти.