Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Турският танкерен оператор Palmali стана най-големият износител на украински слънчоглед през Черно море

Базираният в Истанбул танкерен оператор Palmali се превърна в най-големия спедитор през Черно море за износ на украинско слънчогледово олио, което е един от ключовите експортни продукти на страната, като компанията планира да разшири допълнително този транспорт, заяви нейният управител Мубариз Мансимов, предаде Ройтерс.

Роденият в Азербайджан Мансимов каза, че Palmali е най-активният оператор във все по-опасното Черно море и планира да разшири присъствието си в Украйна, като направи поръчка за още 10 карго превозвача и започне търговски операции в началото на следващата година.

Откакто се оттегли от договореното с посредничеството на ООН споразумение, което гарантираше безопасни доставки на украински хранителни продукти през юли, Русия атакува украинските пристанища, явяващи се спасителната линия за износ от страната. Няколко кораба, плаващи през новия черноморски морски път на Украйна, също така бяха засегнати от морски мини, напомня Ройтерс.

"Подписахме ексклузивно споразумение за 2024 г. с най-добрия търговец на слънчоглед и зърнени храни Potoky, което означава допълнителен обем. Palmali има за цел да транспортира 90% от износа на украинско слънчогледово олио от Дунав. След руските атаки можем да видим по-малко кораби, които акостират в пристанищата на Украйна", посочи Мансимов.

Украйна успя да запази водещата си роля на световния пазар на слънчогледово олио въпреки конфликта. Една от причините е, че високите транспортни разходи са накарали някои фермери и търговци да дадат приоритет на продукти с по-висока стойност като слънчогледовото олио за сметка на по-обемисти артикули като царевицата.

Междувременно Министерството на земеделието на САЩ прогнозира, че Украйна ще изнесе 5,6 милиона метрични тона слънчогледово олио през текущия сезон 2023/24 г., което представлява около 40% от световната търговия.

Превозвачът Palmali товари слънчогледово олио и зърно от Украйна, предимно от дунавските пристанища на страната, както и въглища и зърно от Русия. Той също така доставя така необходимото дизелово гориво до електроцентралите на Украйна, използвайки новия маршрут. Рискът от морски мини винаги е налице и застраховката срещу военен риск прави корабоплаването скъпо, макар и без дългите времена за проверка, наложени от коридора с посредничеството на ООН, отбеляза Мансимов.

Слънчогледовото олио е основната част от доставките на компанията от Украйна, като неговото транспортиране започна още в първите месеци на руската инвазия миналата година.

"Сега транспортираме около 65 до 75% от износа на украинско слънчогледово олио от Дунав, с минимално месечно натоварване от 100 000 тона“, каза Мансимов, оценявайки износа на Украйна по Дунав на 160-170 хиляди тона на месец.

Palmali планира да започне търговски операции през януари, като обслужва предимно европейски и азиатски клиенти. Компанията обработва около три четвърти от вноса на слънчогледово олио в Турция. Повечето от руските въглища и зърно, превозвани от компанията, също отиват в Турция, отбеляза Мансимов.

Компанията Palmali управлява около 30 кораба, предимно танкери за химикали с вместимост между 2000 и 20 000 тона, и планира да поръча още 10 в началото на следващата година.

"По този начин ще можем да доставяме украинско или директно в Азия и да изпращаме палмово масло обратно в Турция или Украйна на връщане", каза Мансимов.

Той добави, че неговата компания е спряла превозите на суров петрол и превозва само несанкционирани стоки. 

По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна