Подкрепяна от Иран йеменска групировка хуси се превръща в сериозна заплаха за международната търговия. Започналите миналия месец нейни нападения срещу контейнеровози и танкери в Червено море и Аденския залив вече принудиха най-големите компании да се откажат от този маршрут. А това ще доведе до забавяне на веригите за доставки в глобален мащаб и увеличение на цените на множество стоки.
Йеменските хуси поеха днес отговорността за нападения с дронове срещу норвежкия танкер "Swan Atlantic" и контейнеровоза "Clara", собственост на италианско-швейцарската Средиземноморска корабна корпорация.
Все още не е известно къде точно се е намирал контейнеровозът "Clara" по време на атаката, какъв е бил маршрутът му, какво е превозвал и дали е претърпял поражения.
Танкерът "Swan Atlantic" е бил в Червено море, когато все още неидентифициран от норвежкия собственик летящ обект е ударил воден резервоар на борда на кораба. Имало е пожар, който е бил овладян. Няма пострадали сред екипажа от индийски граждани.
"Swan Atlantic" превозва суровина за биогориво от Франция за френския остров Реюнион в Индийския океан. След инцидента той е ескортиран от американски боен кораб на безопасно разстояние от контролираните от хусите части на Йемен.
Хусите твърдят, че "Swan Atlantic" и "Clara" са свързани с Израел. Йеменската групировка обяви още миналия месец, че ще напада всички кораби, собственост на израелци или търгуващи с Израел, които преминават през протока Баб ал Мандиб (в превод - Портата на сълзите) между Червено море и Аденския залив и между Йемен на изток и Джибути и Еритрея на запад.
Сред първите жертви - на 19 ноември - беше взетият на абордаж кораб "Galaxy Leader" с двама българи на борда, който още е в йеменското пристанище Худейда.
Вече 9 водещи корабни компании, които държат повече от половината от глобалния контейнерен транспорт по море, както и петролният гигант "Бритиш петролиъм", преустановиха преминаването през Портата на сълзите, съответно и през Суецкия канал. Корабите им, плаващи между Европа и Азия, заобикалят цяла Африка през нос Добра надежда. Това удължава пътуванията с най-малко седмица и води до поскъпване на транспортираните стоки.
Очаква се Съединените щати да обявят партньорска военноморска мисия за преустановяване на заплахата от хусите за корабоплаването в Близкия изток.