Катар изглежда е спрял изпращането на танкери с втечнен природен газ през протока Баб ел-Мандеб, след като водените от САЩ въздушни удари срещу цели на хутите в Йемен повишиха рисковете за жизненоважния воден път, съобщава Блумбърг.
Най-малко пет кораба за втечнен природен газ, експлоатирани от Катар, които се насочваха към протока в южния край на Червено море, бяха спрени от петък насам, според данни за проследяване на кораби, събрани от агенцията. Три танкера са спрели край бреговете на Оман, единият е в Червено море, а другият е в Средиземно море близо до Суецкия канал.
Комбинираните военни сили - включващи военноморските сили на САЩ и Обединеното кралство - посъветваха търговското корабоплаване да стои далеч от опасната зона в южната част на Червено море след въздушните удари срещу подкрепяната от Иран въоръжена група. Най-малко трима големи оператори на петролни танкери казаха, че ще избягват района.
Хутите не са атакували кораби, превозващи газ, откакто започнаха да нападат кораби в средата на ноември, но нежеланието на Катар да премине през протока подчертава рязкото увеличение на рисковете след водените от САЩ удари. Държавата от Персийския залив, която е един от най-големите износители на втечнен природен газ в света, беше сред малцината доставчици на газ, които през последните седмици продължаваха да използват Червено море, за да изпращат гориво до Европа.
Катар е най-големият доставчик на втечнен природен газ за Европа след САЩ и обикновено изпраща доставките си по този воден път, като се има предвид, че алтернативата е много по-дългия маршрут около южния край на Африка. Катарският газ съставлява около 13% от потреблението в Западна Европа през миналата година, отбелязва Блумбърг.
Повишените рискове могат да забавят доставките на гориво за отопление и електроцентрали за Европа, но е малко вероятно да доведе до недостиг в близко бъдеще. Регионът е добре запасен, докато промишленото търсене остава слабо, а зимата досега беше относително мека.
Европейските референтни цени на газа се търгуват близо до най-ниското си ниво от август.
В началото на днешната търговия февруарските фючърси на синьото гориво на нидерландския газов хъб TTF поскъпват с близо 4% към 32 евро за мегаватчас, но след като през миналата седмица поевтиняха с близо 8%.
В същото време европейските газови хранилища са запълнени понастоящем на около 82% след над 90% в началото на сезона, като се очаква Европа да навлезе в пролетта със запълнен повече от половината от подземния си капацитет за съхранение на газ, който все още е наличен, надминавайки 10-годишната средна стойност от 35%.