Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

НСИ: Подобряване на потребителските нагласи в началото на годината

Потребителските нагласи продължават да се подобряват в началото на 2024 г., показват резултати от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ).

През януари 2023 г. общият показател на потребителското доверие в България нараства с 6,7 пункта до -15,5% спрямо нивото през октомври 2023 г. от -22,2%, достигайки най-високо ниво от близо 10 години насам.

Повишаване на потребителските нагласи се отчита както в градовете (с 8,8 пункта), така и в селата (с 2,0 пункта).

Графика на индекса на потребителско доверие


Общата оценка през януари на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месец отчита известно подобрение, в резултат на което балансовият показател нараства с 5,2 пункта от -52,6 до -47,4 пункта, но все още се задържа под неговата дългосрочна осреднена стойност. Очакванията са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца, като тези очаквания са по-оптимистични както на живеещите в градовете, така и в селата, отчита проучването на НСИ.

По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца и на прогнозите им за следващите дванадесет месеца се наблюдава лек позитивизъм.

Потребителите продължава да смятат, че през последните дванадесет месеца има повишаване на потребителските цени, но с по-слаби темпо спрямо предишното проучване на НСИ от преди три месеца. По-слабо изразени са и инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца.

Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към запазване или незначително намаление.

В началото на 2024 г. се отбелязва подобрение на общата оценка за спестовността при настоящата икономическа ситуация в страната, като се наблюдава и известна позитивна промяна в очакванията на потребителите за следващите дванадесет месеца. Последното проучване на НСИ отчита и подобрение в нагласите на потребителите за извършване на разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба, в т.ч. за "покупка на кола", за "покупка или построяване на жилище (вила)" и за "подобрения в дома" през следващите дванадесет месеца.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени