В четвъртък Европейската комисия обяви, че от днес, 7-и март, всичките технологични гиганти, определени като т.нар. "пазачи на информационния вход" (gatekeeper), включително Alphabet Inc. (компанията майка на Google), Amazon.com, Apple Inc., ByteDance Ltd., Meta Platforms, Inc. и Microsoft Corporation, ще трябва да спазват задълженията си съгласно Закона за цифровите пазари (DMA).
"От пазачите на информационен вход се изисква да докажат ефективното си в съответствие с DMA и да очертаят предприетите мерки в докладите за съответствие", уточнява ЕК, добавяйки, че тези технологични фирми също така ще трябва "да представят независимо одитирано описание на всички техники, използвани за профилиране на потребители, заедно с неповерителна версия на доклада".
Ако има някакви подозрения за нарушения на правилата, на ЕК е позволено да започне "процедура за разследване на потенциалното нарушение и да наложи глоби до 10% от общия глобален оборот на дадената компания", посочват още от Комисията.
Законът за цифровите пазари (DMA) има за цел да направи цифровите пазари в ЕС по-конкурентни и по-справедливи. Той установява нови правила за 10 дефинирани основни платформени услуги, като търсачки, онлайн пазари, магазини за приложения, онлайн реклама и съобщения, и дава нови права на европейския бизнес и крайните потребители, напомнят от ЕК.
"От днес DMA влиза в сила за всички пазачи на информационен вход, които определихме преди половин година. Новият ни набор от правила вече ще направи онлайн пазарите по-отворени и конкурентни за малките, иновативни предприятия, за да получат също справедлив шанс да успеят. И като потребители ще имаме по-достъпни онлайн опции. Това ще промени дълбоко начина на работа на онлайн пазарите и ще отвори цифровия пазар в полза на всички европейски играчи и потребители", посочи Маргрете Вестагер, изпълнителен вицепрезидент, отговарящ за политиката на конкуренцията в ЕС
"Днес се отбелязва повратна точка за нашето европейско цифрово пространство. DMA определя точни задължения и възможност за санкциониране на големи онлайн платформи, ако те не ги спазват. Ние сме в дискусии с пазачите на информационен вход от месеци, за да им помогнем да се адаптират. И вече можем да видим промени, които се случват на пазара: конкурентите могат да създават алтернативни магазини за приложения, европейските потребители имат повече контрол върху своите данни и сега имат право да правят избор, който не са имали преди поради настройките по подразбиране. Всяка компания, за която се установи, че не отговаря на изискванията, ще бъде изправена пред сериозни санкции, включително като последна мярка разпадане", заяви от своя страна Тиери Бретон, еврокомисар по вътрешния пазар.