В ефира на "Нашият ден" проф. Лилия Илиева, експерт по сравнително езикознание, споделя важни наблюдения от своя опит в работата с чуждестранни университети. Тя отбелязва, че ако българската хуманитаристика е известна с нещо по в света, то е с изучаването на чужди езици, като специфицира, че това се дължи на метода сугестология, разработен от българин.
Професорът разкрива, че в Австралия мнозина преподават чужди езици, възползвайки се от метода на проф. Лозанов. Тя разкрива, че Лозанов е заменил традиционния принцип на съзнателното обучение с несъзнателното учене, което се базира на мозъчни механизми, използвани за усвояване на родния език.
"Работила съм в чужбина и съм общувала с хора, които преподават чужди езици на чужденци с чуждестранни университети и с голямо удоволствие съм научавала, че ако българската хуманитаристика е известна с нещо в хуманитарните страни по света, то това е с един метод – изучаване на чужди езици. Това не е само метод, а цяла една теория, известна като сугестология. Теорията за изучаване на чужди езици чрез сугестопедични методи, развита от един българин, който не знам доколко е известен у нас", разказва тя в ефира на предаването.
В интервюто тя подчертава още, че човек учи родния си език с едни мозъчни механизми, а чужди езици учи с други, "идеята на Лозанов е и чуждият език да се усвоява с тези мозъчни механизми, чрез които ние по един несъзнателен начин, някога в ранно детство, сме усвоили родния си език“.
В края на разговора тя набляга на това, че, за да знаем добре един език, трябва да знаем и културата, която стои зад него. И колкото е по-далеч от нас е тази култура, толкова повече внимание трябва да отделим, за да я разберем.
"Има неща, с които сме свързани, за които не подозираме – от типа на "ябълка на раздора" – китайците не знаят какво е това", посочва тя.
Чуйте разговора в звуковия файл.