Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На финалната права, данни от "Алфа Рисърч": ГЕРБ-СДС убедително пред ПП-ДБ

Чуй новината! Чуй новината:

ГЕРБ-СДС с убедителна преднина на предсрочния парламентарен вот тази неделя, прогнозират социолозите от "Алфа рисърч".

"Електоралните нагласи към момента показват, че ГЕРБ-СДС ще получат 25,1% електорална подкрепа, ПП-ДБ - 15,4%, "Възраждане" 15,2%, ДПС - 14,8 %. Само в рамките на предизборната кампания се наблюдава ерозия в подкрепата към ПП-ДБ с около два пункта. Един от големите въпроси на тези избори ще бъде подредбата на втория, третия и четвъртия политически играчи", коментира пред БНТ социологът Павел Вълчев.

По думите му се наблюдава висок ръст подкрепа за други партии.

"Това са около 20 партии, които хората искат да ги подкрепят. Този път нямаме един вот, който се води от това да се подкрепи победителят, а по-скоро един протестен вот и подкрепа за по-малките политически играчи", твърди Вълчев.

Под чертата към момента остават "Синя България" и "Солидарна България".

Около 3% са избрали, че не подкрепят никого. 9,5% са избрали, че ще подкрепят други.

Според него картината за Европейския парламент е сходна с този за нашето НС.


"Бариерата е 5,88, за да се вкарат евродепутати. И ИТН ще успее да вкара евродепутат", смята социологът.

От изследването "Алфа рисърч" става ясно, че на 42 на сто от избирателите са заявили интерес за участие в изборите.


"Спрямо началото на предизборната кампания, на финала й отчитаме един засилен интерес за участие в изборите. За национален парламент декларират желание за участие в изборите 42% от анкетираните или около 2 750 000 души. За евровота около 2 430 000 души декларират желание за участие в изборите", каза Вълчев.

По-голямата част от анкетираните - 72% са взели решение коя партия или коалиция да подкрепят на 9 юни. Едва 16% декларират, че са решили по време на предизборната кампания. 12% още не са взели решение кого да подкрепят.

"Ще имаме една динамика до последно", коментира още Павел Вълчев.

Най-голямо впечатление в предизборната кампания на анкетираните са направили интервютата на кандидати за депутати в медиите - 32 на сто, предизборни дебати - 26%, билбордове, афиши и плакати - 14 на сто, публикации в интернет и социалните мрежи също 14 %.

----------------------

Данните са от последното социологическо проучване на "Алфа рисърч". Изследването е проведено в периода от 1 до 4 юни сред 1000 пълнолетни граждани и е реализирано със собствени средства. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.


По публикацията работи: Златко Желев
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна