Продажбите на дребно в САЩ се повишиха по-слабо от очакваното през май, което предполага, че американците усещат тежестта на все още упоритата инфлация и високите лихви.
Продажбите на дребно се увеличиха през май с едва 0,1% спрямо април, достигайки размер от 703,1 млрд. долара, показват данни на официалната американска статистика, докато пазарните очаквания бяха за тяхно повишение с 0,2 на сто. В същото време данните за април претърпяха низходяща ревизия до свиване на търговията на дребно с 0,2% при предишна оценка за стагнация на месечна база (0,0%).
Спрямо май 2023 г. продажбите на дребно нараснаха с 2,3%.
Продажбите на дребно са голяма част от потребителските разходи на американците и са добър индикатори за силата на водещата световна икономика. Продажбите на дребно отслабнаха през последните няколко години, тъй като по-високите цени и лихви принуждават домакинствата да ограничават някои от своите разходи, но все още продажбите нарастват с темпове, съответстващи на стабилния икономически растеж.
Продажбите на спортни стоки, музикални инструменти и книги отбелязват най-голям ръст (с 2,8%), следвани от облекло (с 0,9%) и продажбите на автомобили и части за тях (с 0,8%). Повишения се наблюдават и в магазините за електроника и електроуреди (с 0,4%), магазините за разнообразни стоки (0,4%) и магазините за здраве и лична хигиена (с 0,1%).
Продажбите в бензиностанциите обаче свиха с цели 2,2%, а тези в мебелните магазини спаднаха с 1,1%. Продажбите също така са намалели в хранителните услуги и местата за пиене (понижение с 0,4%) и в магазините за храни и напитки (с 0,2%).
Изключвайки автомобилите, продажбите на дребно се понижиха през май с 0,1% след слабо повишение с 0,15 през април (низходяща ревизия от предишна оценка за нарастване с 0,2%).
Продажбите на дребно, изключвайки тези на автомобили, бензин, строителни материали и хранителни услуги, обаче се повишиха през май с 0,4%, но след спад с 0,5% през април. Именно този показател, известен като "контролирана група" при продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ, тъй като потребителските разходи оказват важен принос за растежа на икономиката.
През първото тримесечие на 2024 г. потребителските разходи се увеличиха с 2,0% на годишна база, което помогна за нарастване на БВП на САЩ с 1,3%.
Междувременно индустриалното производство в САЩ нарасна през май с цели 0,9% на месечна база при очаквания за по-слабо повишение с 0,3%. По-силните данни са в резултат на промишленото производство, формиращо 78% от общото американско производство като в рамките на май то нарасна с 0,9 на сто. Минно-добивното производство пък се увеличи с 0,3%, а производството в комуналния сектор нарасна с 1,6 на сто.