Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Браншови организации в областта на авто-мото подготовката настояват за преосмисляне на правилата за обучение

Йонко Иванов: Ако не бъдем чути, преминаваме към протести

| Репортаж
Снимка: БГНЕС

Браншови организации в областта на авто-мото подготовката предлагат нови правила за обучението на водачите на моторни превозни средства, искат и преосмисляне на две наредби. Те са подготвили писмо до министър-председателя, което ще внесат. 

От организациите настояват също за разговор с министерствата, за да предложат своята гледна точка и промените да бъдат направени така, че да са в полза на всички. Настоява се и да не се отстояват лобистки интереси

Министерството на транспорта и съобщенията публикува за обществено обсъждане промени в Наредбите №37 и в №38, регламентиращи условията и реда за обучението и изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства. 

При изменението на документацията и на новите наредби са написани "лобистки текстове с цел да се вземат пари", казва Йонко Иванов, председател на Съюза на центровете по авто-мото подготовка.

"Учебната документация се изготви с една цел – в нея да бъде вкаран текст, че ще се създаде електронен учебник или платформа, по която ще се обучават всички учебни центрове. Тя беше направена предварително от хората, които участваха в тази работна група. 

Тази документация е абсолютно сгрешена. Същото важи и за Наредба 37 и 38". 

Голяма част от дейностите, свързани с обучението на водачите, ще бъдат дигитализирани, като по този начин ще се намали административната тежест за учебните центрове и ще се повиши ефективността от страна на служителите на агенцията, казва Дамян Войновски, директор на Българската асоциация за интелигентни транспортни системи и бивш заместник-директор на Автомобилната администрация. 

Измененията предвиждат кандидатите за водачи да се явяват на теоретичен или практически изпит не повече от четири пъти в рамките на шест месеца от приключване на съответното обучение. 

"Целта е да се явяват по-подготвени. Има и редица облекчения. Предлагат се мерки, които намаляват административната тежест. Съществена промяна е преминаването към документация за обучение на новите водачи в електронен вариант". 

"Новите учебни документи и налагането на електронизация, която цели единствено да се съберат някакви пари, няма да доведат до нищо положително. Държавата е абдикирала от своите задължения от гледна точка на разговора между институциите, които трябва да се занимават с пътната безопасност".

За подобряване на безопасността на пътя е необходимо да се подобри състоянието на пътищата, а след това  да се стигне и до обучение в детските градини, казва още Йонко Иванов. 

"Отново сме протегнали ръка за разговор, за да може да се стопират тези изменения. Ако не бъдем чути, преминаваме към протести". 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна