Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Програма на УНИЦЕФ и МОН прави училището по-добро и по желано

Надграждат училищната програма "Стъпки заедно" с онлайн елементи

| Интервю
Снимка: uchiteli.bg

Разширяваме училищната програма "Стъпки заедно" в онлайн и ще я наградим с елементи на онлайн насилието, за да се включат и други ученици и бъдещи миротворци. Това сподели в интервю пред БНР Мария Янкова, директор "Програми" в УНИЦЕФ.

"Програмата, на УНИЦЕФ и МОН, е цялостен училищен отговор. Когато искаме да има осезаем ефект, няма как само един клас да работи и да се правят частични обучения. Това трябва да е цялостна училищна политика със справяне на агресията и създаване на училищна среда. И това и включва правилниците и училищните политики, и вече намира място като работилници. Програмата, целяща да се създаде позитивна среда в училище, включва  работилници след задължителните часове, за да може всички в нея да се чувстват като една общност. В програмата се въвличат и родителите, защото са ключов партньор в този процес", разказа за "Стъпки заедно" Янкова.

И припомни, че последните световни изследвания потвърждават, че голям фактор, влияещ на успеха на училището е от това, как се чувстват учениците.

В сайта на "Стъпки заедно" е посочено, че всяко 1 на 6 деца е било подложено на физическо насилие в училище, 1/3 на унижение и обиди и всяко 1 от 7 на насилие онлайн.

Професионални медиатори ще помагат в предотвратяването на конфликти между деца

Абитуриентите Йоана-Мария Тенева и Калоян Борисов, които са част от програмата, коментираха как програмата дава резултати в училище и как да се направи училището по-добро и по-желано.

"Когато започна програмата "Стъпки заедно" сформирахме клуб на "Миротворците" и се присъединих към нея още в 9 клас. Създадохме общност, в която се чувстваме комфортно, споделяхме и предавахме с други ученици. Най важното за една позитивна среда в училище е да знаеш, че човекът до теб те разбира, можеш да споделяш и има взаимната връзка между учениците", сподели Йоана.

"Децата не споделят особено много на учители и съученици, понеже изпитват страх, ако са жертви на насилие и затова в 7-о училище направихме "Кутия на доверието. Да споделят анонимно или не, за да бъдат чути. Защото, ако детето не се чувства сигурно, няма да подаде зов за помощ", разказа Калоян.

"Насилието и агресията в училище нямат бързи решения. Важно е и училищата, и обществото да разберат, че се изискват системни действия и усилия. Йоана и Калоян вече са 4 години миротворци и всъщност се изисква инвестиция от учители, родители, деца и не може отделни акции да разрешат проблема, изисква се системна работа", допълни Мария Янкова от УНИЦЕФ.

 И обясни, че програмата стъпва на превенция и развитие на социално-емоционални умения:

"Тези работилници помагат децата да разпознават своите емоции, да ги контролират и да разпознават на човека до себе си."

Янкова каза, че в 22 области на страната са обучени ментори – психолози, които помагат на училищата да реализират програмата и да бъде ефективна. И от останалите 6 области вече имало интерес да се обучат ментори по "Стъпки заедно"

Цялото интервю чуйте в зувковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени