Потребителските нагласи в Германия за октомври се повишава сдържано благодарение на подобрение на очакванията за личните доходи и желанието за покупки, но продължаващата несигурност относно слабата водеща европейска икономика води и до поредно увеличаване на склонността за спестяване.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 5-и и 16-и септември 2024 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за октомври), се повишава до -21,2 пункта от възходящо ревизирания за август индекс до -21,9 пункта и при осредните пазарни очаквания за влошаване към -22,5 пункта.
"След солидния спад през предходния месец, лекото подобрение на потребителския климат може да се тълкува по-скоро като стабилизиране на ниско ниво. Потребителският климат не се е подобрил от юни 2024 г. насам, когато достигна -21 пункта. С оглед на това, лекото увеличение за октомври не може да се тълкува като начало на забележимо възстановяване. Потребителските нагласи като цяло са твърде нестабилни за подобен подем. В допълнение към добре познатите негативни фактори, като войни, кризи и инфлация, пазарът на труда беше добавен към списъка от негативни фактори през последните месеци", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
Лекото увеличение на безработицата, нарастването на корпоративната несъстоятелност и съобщенията на различни компании, че съкращават работни места или преместват части от бизнеса си в чужбина, със сигурност са увеличили притесненията за сигурността на работното място сред редица служители.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец септември), за да определи настроенията за следващия месец (за октомври 2024 г.).
Индекс на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се влоши през септември до 0,7 от 2,0 пункта през август, достигайки нивото от април 2024 г.
Засилващите се обществени дискусии за нарастване на безработицата допринесоха за факта, че икономическите очаквания – противно на леко положителната тенденция в потребителския климат – намаляха този месец. В резултат на това, мнението на германците за развитието на общата икономическа ситуация в Германия през следващите 12 месеца е в застой вече почти половин година.
В наскоро публикуваната си прогноза водещия икономически институт Ifo също допусна, че Германия вероятно ще завърши 2024 г. със свиване на брутния вътрешен продукт с 0,1% в реално изражение, което би представлява спад за втора поредна година.
Индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи през текущия месец (през септември), обаче се подобри рязко, възстановявайки се с 6,6 пункта до +10,1 пункта от солидния спада през август. Но това възстановяване на индекса компенсира само част от големия спад с повече от 16 пункта месец по-рано.
През септември склонността и желанието за покупки също отчете известно подобрение, като съответният индекс се повиши с 4 пункта до -6,9 пункта, като това е неговото най-високо ниво от март 2022 г.
Въпреки този ръст, нивото на желание за покупка все още е изключително ниско, като потребителите остават изключително несигурни с оглед на инфлацията, геополитическите кризи и нарастващите опасения относно сигурността на работните места. Това води до нарастване и на индекса, отчитащ желанието за спестовност, до 12,0 пункта от 10,7 пункта месец по-рано, което обаче ограничава едно по-ясно възстановяване на потребителския климат през текущия месец и нагласите за следващи.