54% от учениците са функционално неграмотни по математика, а само 1/3 от населението покрива базовото ниво на дигитални умения, сочи анализ на Института за пазарна икономика. Проучването разкрива основно какви са пропуснатите ползи в образователната система заради липсата на важни реформи, както и някои слабости на системата. То бе представено в рамките на дискусия, организирана от Българска работодателска асоциация иновативни технологии.
Близо 45% от завършващите средно професионално образование придобиват квалификация, но в 15 от 20-те най-търсени професии системата подготвя под 0.3% кадри. Висшето образование носи значителни ползи – 90% заетост и средна заплата от 25 хил. лв. годишно, но само 18% от завършващите бакалаври са в ИТ специалности.
Това води до сериозно разминаване между икономическите реалности, нуждите на работодателите и предлагането на квалифицирани кадри на пазара на труда, се посочва в анализа.
Липсата на ефективни образователни политики води до икономически загуби и пропуснати ползи за страната, което прави реформите в сектора приоритетни, посочиха от Българска работодателска асоциация иновативни технологии. Нужни са усилия за промяна на учебните програми, за да отговорят по-добре на потребностите на съвременния пазар на труда и да развиват ключови умения у учениците, особено в дигиталната сфера.
Подчертава се необходимостта от по-добро планиране на приема в професионалните училища и предоставяне на повече възможности за дуално обучение, за да се гарантира, че завършващите млади хора ще бъдат подготвени за реализация на пазара на труда.
Според проучването през следващите 25 години населението у нас на възраст от 20 до 69 години ще се свие с 800 000 души. Икономиката се пренастройва да работи с работна сила, която е по-възрастна и има нужда от преквалификация - над 25 процента от всички заети през 2023 г. са над 55 години, за първи път заетите над 55 години са повече от заетите до 34 г.
Очаква се, че младите хора между 20 и 29 години ще сменят най-много пъти работа, какато и сферата, в която работят, а дигиталните умения ще бъдат изключително важни в този процес, посочи Петър Ганев от Института за пазарна икономика.