Как туризмът да стане индустрия на гостоприемството, какъв е музеят на бъдещето и как киноидустрията променя градовете са трите основни теми за дискусии.
На изложението във Велико Търново до 10 октомври се събират представители на 10 държави и на 30 български общини.
Международното изложение „Културен туризъм“ във Велико Търново е единствената туристическа борса у нас с насоченост за развитие на този сегмент от туризма. Изложението събира вниманието на туристическата индустрия, общините, посетителите и на хората, които се занимават с културното наследство.
Културният туризъм е основен сегмент в българската туристическата индустрия, коментира заместник-кметът по културата във Велико Търново Нейко Генчев:
„Ползите за туристическата индустрия са разширяване на туристическия продукт, създаване на нови възможности и създаване на платформа, в която всички заинтересовани могат да общуват и да надграждат постигнатото, създават се контакти на местно и международно ниво. Фокусираме вниманието на всички върху това, което културно-историческото наследства ни дава като преки икономически ползи и нуждата от неговото опазване“.
Своя туристически продукт, потенциал и култура във Велико Търново ще покажат България, Германия, Испания, Турция, Азербайджан, Румъния, Китай, Гърция, Сърбия и Северна Македония. Акцент в изложението са и представянията на българските общини. За професионалните теми за дискусии по време на изложението Борислав Йорданов, управител на общинското туристическо дружество „Царевград Търнов“, организатор на изложението, посочи:
„Туризмът - индустрия на гостоприемството, гостоприемният град“. Другата конференция е „Музеи на бъдещето – бъдещето на музеите“. Имаме доста интересни участници. Ще има презентация за иновациите в музеите, за дигитализация на музеите за нови неща, които се случват в музеите. Другата важна конференция е „Туризмът на вълната на киноиндустрията“, именно как киноиндустрията влияе на градовете и променя туризма и облика на един град след като в него са заснети филми“.
Един от акцентите на изложението „Културен туризъм“ е кулинарното събитие на водещите гръцки готвачи, водени от Стилианос Дигас, и учениците от Професионалната гимназия по туризъм във Велико Търново, които ще готвят заедно традиционна гръцка кухня. По традиция, акцент в програмата е и националният конкурс „READ & TRAVEL” („ЧЕТИ И ПЪТУВАЙ”).
Туризмът се променя и туристите искат преживяване, а сме далече от това, коментира Борислав Йорданов. Какво трябва да се направи:
„Основата е обща работа, като се започне от община, бизнеса, всеки, който има досег с туризма – от чистачката в хотела, до шофьора на автобуса. Трябва всеки да прави това, което прави най-добре. Имаме даденостите, но трябва да ги надграждаме и развиваме, защото туризмът се промени и туристите изискват от нас много“.
Туризмът на преживяването е пъзел, който тепърва ще редим, посочи заместник-кметът на Велико Търново Нейко Генчев:
„Световната тенденция – туризмът на поживяването, няма как да се постигне на парче, без да се изградят типичните местни брандове и без сътрудничество между отделните играчи. За да направиш една обща картина, трябва да се нареди целият пъзел, но задължително, следвайки една обща посока и една обща стратегия“.
19-ото Международно изложение „Културен туризъм“ ще бъде открито тази вечер от 19 часа от министъра на туризма Евтим Милушев, а час преди това е изложбата на Азербайджан. За първи път изложението има държава специален партньор и това е Азербайджан.
Тази година мястото на международното изложение „Културен туризъм“ във Велико Търново е променено и форумът ще се проведе в бизнес центъра в покрайнините на града в посока София. За улеснение на изложителите и на посетителите е организиран специализиран автобусен превоз на 9 и 10 октомври с часове на тръгване от хотел „Янтра“ в 10,11,16 и 17 часа и връщане след половин час от бизнес центъра.