Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Соня Йончева получи бурни аплодисменти и отлични рецензии след рецитал във Виенската опера

На българската прима акомпанира прочутият Малкълм Мартино

| Репортаж
5
Снимка: Michael Pöhn/Wiener Staatsoper

На 1 октомври – Световния ден на музиката - при огромен успех и възторжени аплаузи на публиката, в залата на Виенската Щатсопер се състоя рецитал на оперната прима Соня Йончева в клавирен съпровод на Малкълм Мартино.

Тази изява беше в рамките на концертен цикъл на Виенската опера, включващ в своя афиш солови рецитали на известни изпълнители, представители на световния оперен елит. След блестящата изява на Соня Йончева през ноември и декември предстоят самостоятелни концерти на Прити Йенде и Ервин Шрот.

Текст, включен в програмната брошура за концерта, представя българския сопран като „оперна звезда с международна известност, гастролираща на сцените на най- престижните театри по света, чиято незабравима вокална интерпретация се посреща с еднакъв възторг от публика и критика“.

Талантът на Соня Йончева впечатли виенските меломани още през 2013 г. при дебюта й тук в операта „Ромео и Жулиета“ от Гуно под палката на Пласидо Доминго. “Дойде, пя и победи“ беше едно от безапелационните заглавия тогава в австрийската музикална преса. През годините българската оперна прима се завръща триумфално на сцената на Виенската държавна опера в ролята на Маргарита във „Фауст“ на Гуно, като Тоска от едноименната опера на Пучини и Чо-Чо-сан от „Мадам Бътерфлай“. 

На 1 октомври Соня Йончева представи в своя рецитал изцяло италиански репертоар, подбран с  финес. Неин сценичен партньор на рояла беше изключителният шотландски пианист Малкълм Мартино - световно признат за един от най-добрите и уважавани акомпанятори.

В първата част на концерта бяха включени песни от Джакомо Пучини, Джузепе Мартучи, Франческо Паоло Тости и Джузепе Верди, а след паузата прозвучаха 4 арии от опери на Пучини, някои от които коронни роли за Соня Йончева: Романс на Анна от операта „Вилиси“, арията на Тоска „Vissi d’arte“, ария на Мими от трето действие на операта „Бохеми“ и ария на Чо-Чо-сан от второ действие на „Мадам Бътерфлай“.

Изданието Online Merker озаглави своята статия: „Рецитал на Соня Йончева - от лиричен песенен стил до драматични оперни акценти“. Рецензията очертава нюансите в интерпретацията на различните творби – от идилично звучене до емоционален изблик. Авторът Манфред Шмид специално откроява песента „Al folto bosco, placida ombria“ на Джузепе Мартучи и смята, че тя е в тон с чувството за драматизъм, което характеризира оперната прима Соня Йончева, а в допълнение с нейната изтънчена вокална техника, въздействието на интерпретацията оставя трайно впечатление.

По повод звученето на двете песни "L'ultimobacio" и "Ideale" от Франческо Паоло Тости, изданието Online Merker пише:
"Те бяха представени трогателно от Соня Йончева с нейния носещ мекота, сияен глас. Сопраното пленява със спираща дъха нежност." Авторът на рецензията акцентира и върху изпълнението на романса от операта "Вилиси": "В тази нежна музика Соня Йончева впечатляващо разгръща емоциите на Анна - от ведрото съзерцание до сладостно очакване на радостта от любовта“. Статията отбелязва емоционалния заряд и дълбоко вътрешно чувство в интерпретацията на арията на Тоска и Чо-Чо-сан, както и на трите биса, с които ентусиазирано аплодиращата публика беше възнаградена: огнената „Хабанера“ от „Кармен“, арията "O mio babbino caro" от операта "Джани Скики" и ария на Манон от второ действие на едноименната опера от Масне.

Австрийският ежедневник Die Presse акцентира в своята рецензия за концерта на великолепната творческа симбиоза между Соня Йончева и Малкълм Мартино, които многократно са представяли съвместно на сцена тази програма. В статията на Марион Айгъл четем:
"На рояла Малкълм Мартино подготвяше звуковата платформа за певицата, дишаше с нея, ускоряваше или забавяше темпото в пълен унисон с Йончева. А тази певица знае как да завладее дори голяма празна сцена – с очарователна комбинация от грандиозни жестове и естественост. Тембърът на нейния сопранов глас бе плътно обагрен, звучеше едновременно сладко и привлекателно горчиво.“ 

Изданието Kronen Zeitung озаглави своята статия: "Соня Йончева е любимка на оперните фенове. Овации, викове "Браво!" и изправена на крака публика са гарантирани.“

Безспорно австрийските меломани очакват с интерес предстоящите изяви на Соня Йончева във Виенската Щатсопер. През сезон 2024/2025 г. тя ще гастролира на тази сцена в общо три заглавия - през февруари 2025 г. в операта „Тоска“ от Пучини, в която ще й партнира тенорът Пьотр Бечала; през март ще има звездна изява в премиерната постановка на "Йоланта" от Чайковски с режисьор Евгений Титов и под диригентството на Туган Сохиев, а през месец април ще се превъплати в образа на Мадалена от операта "Андре Шение" на Джордано.

След края на рецитала във Виенската Щатсопер пианистът Малкълм Мартино сподели за слушателите на предаването „Алегро виваче“ по „Хоризонт“ своята емоция от творческата изява на една сцена с оперната прима Соня Йончева: “Винаги е изключително удоволствие, когато изпълняваме тази концертна програма заедно със Соня. Обиколили сме света с този рецитал. Преди месец бяхме в Сао Пауло, а през декември ще гостуваме в нейната родина България - на сцената в София. Що се отнася до Виенската опера - това е наистина невероятно място. Многократно съм имал изяви тук и винаги е огромна радост.“

Цялата кореспонденция можете да чуете в звуковия файл.

   

По публикацията работи: Ирена Гъделева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени