Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Българска настолна игра влезе в топ 100 на финландската HundreED

"Барабар" позволява на децата да учат през преживяване

В нашата образователна система 5 – 7 клас е травматизиращ процес, няма игри, има НВО

| Интервю
Снимка: barabar.eu

Българската настолна игра "Барабар" влезе в топ 100 на финландската платформа за образователни иновации HundreED. В София предстои конференция за игровизацията в България, съобщи авторът на "Барабар" Мария Алкалай в интервю пред БНР.

В предаването "Хоризонт до обед" заедно със Силвия Борисова, ръководител на секция "Култура, естетика и ценности" към Института по социология и философия към БАН, коментираха игрите и ефекта от тях в българското образование. 

А изводът е, че родното образование отново е закъсняло, но все пак е тръгнало в правилните посока.

"Лелеяната Финландия"! Много сме горди, че сме в топ 100 на селекцията. С "Барабар" не сме открили топлата вода, тя е просто едно креативно решение на проблема с историята на XXI век. Това е настолна игра, в която се разказват истории и те провокират въображението - спасявате света от реални проблеми - глобална суша, глад, война, пандемия, глобални климатични бедствия. В играта има теми на дневен ред и казуси, които трябва да се решат, чието решение обаче не е еднополюсно и няма само един възможен вариант. Децата и възрастните се забавляват, защото през въображението си те правят уникални комбинации между героите. В играта има 75 герои - исторически личности и наши съвременници, учени, изследователи, предприемачи, артисти, активисти за човешки права. И играчите трябва да намерят начин да комбинират ядрен физик с фолклорна певица, и двамата да направят нещо, за да решат проблема с глобалната суша", разказа за играта авторката Мария Алкалай. 

Фондация "Заедно в час" и каузата за качествено образование

Тя коментира, че с "Барабар" се провокират такива умения, които са необходими за пазара на труда като разрешаване на конфликти, преговори, отстояване на теза.

Дори агресията в училище може да се адресира през "Барабар":

"Това е един симпатичен инструмент, в който вашето въображение няма граници, комбинациите от герои нямат граници и решенията са много. И това позволява на учителя в класната стая, които е отворил една мозъчна клетка извън нормативната рамка за креативен процес да даде възможност на учениците да учат през преживяване". 

Алкалай припомни, че във Финландия игрите са ключови в образователната система, защото игрите са интегрален процес на цялото образование.

"През забавлението ученето се случва неусетно – не учиш факти, запомнящ ситуация в играта и после можеш да го приложиш при следващата игра. Тоест, в тази система не те наказват, ако си допуснал грешка – двойка", каза авторката на играта. 

Финландското образование е насочено към практическото обучение 

За Силвия Борисова тази пресечна точка на игри и образование се случва в по-ранно време в Западния свят:

"При нас идва със закъснения, защото при нас има масив от информация, който учителите са свикнали, че трябва да предават. От друга страна с отварянето на света, с развитието на интернет, платформи и приложения, все повече информация достига директно към децата, не е еднопосочно да се налива от училището. Въпросът е как в този огромен океан от информация децата и младите хора да се научат да плуват и да се ориентират. Тук идва мястото на уменията и компетентностите, накъдето се насочва образованието в Скандинавието, Израел, Ирландия. Но в политиките при тях този модел е ориентиран към индивидуалното дете, индивидуалните интереси, развитието на таланти и способности и умения". 

Проф. Цоков предлага в няколко училища да се тества пилотно забрана за ползване на телефони

И е категорична, че "игровите модели и подходи се оказват най-пластичния начин детето да развие умения, способности, въображение и таланти, тази връзка, която не виждаме у нас". 

А Мария Алкалай допълни, че в 1-4 клас няма учител, който да няма в програмата си точки, пчелички, които получаваш. В нашата система 5-7 клас е травматизиращ процес, няма игри, защото е НВО, и в този период учениците научават фразата "не е игра". 

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна