Измамите при търговията в онлайн средата се разрастват. Потребителите се подвеждат освен от съмнителните сайтове, вече и от рекламни видеоклипове на т.нар. "инфлуенсъри".
За обхвата на измамите, които придобиват пандемични измерения, предупреждават от Комисията за защита на потребителите. Заедно с Министерството на икономиката и Патентното ведомство, експерти разясниха механизмите на злоупотреби и как да се предпазим.
Огромната част от жалбите в Комисията за защита на потребителите са срещу търговски измами онлайн. Проблем наред с продажбите на фалшиви и опасни стоки е, че често се събират и се злоупотребява с лични данни.
Затова Христо Трендафилов, директор по "Защита на потребителите при продажби от разстояние" в КЗП, призова за внимание:
"Много пъти потребителите в тази комуникация дават свои лични данни, което също е голям проблем. После се случва тези лични данни да бъдат използвани по съвсем незаконен начин", посочи той.
Дори експерти попадат в капана на подобни интернет измами. Личния си опит сподели заместник-министърът на икономиката Николай Павлов
"Подвеждащи, насочващи модели, които водят до това потребителят да бъде леко, неусетно, но много ефективно насочван, подлъгван може да го кажем, да взима решения - да речем, без да искаш да сключиш абонамент, а след това много трудно е да излезеш от него".
А председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова съветва:
"Да търсят общата информация за търговеца. Когато купуват нещо, преди това да се свържат по телефона с някой, за да уточни. Комуникации по вайбър и всякакви други от този тип дават индикации, че всъщност евентуално ще възникнат проблеми и търговецът ще се скрие".
Репортаж на Наталия Ганчовска в предаването "Нещо повече" можете да чуете от звуковия файл.