Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

България с рекорден брой участници на Световното туристическо изложение в Лондон

| Интервю

В Лондон приключи традиционното Световно туристическо изложение, на което България тази година бе представена с рекорден брой от 27 фирми, сдружения и общини, представящи страната като целогодишна туристическа дестинация

За поредна година българският щанд бе на много представително място и обект на голямо внимание. Всяка година се поставя по-специален акцент върху конкретен туристически продукт, например СПА туризма или културния туризъм.

Пред БНР министърът на туризма Евтим Милошев разказа с какво се представя България тази година:

"Залагаме на разнообразието на туризма в България. Залагаме на съотношението цена/качество, което ни прави много конкурентноспособни. Качеството на туристическата услуга в България е на много високо ниво, цените са много конкурентни, това е много голямо предимство в туризма и така се оценява тук".

Има някои нови моменти и инициативи. Едната от тях е обявената съвместна рекламна кампания от Министерството на туризма и National Geographic за представянето на страната ни като атрактивна дестинация за винен, гастрономически и т.нар. MICE туризъм, което представлява един вид бизнес пътуване, което включва големи групи хора, посещаващи професионални или образователни събития, като срещи, конференции, изложби и търговски изложения.

В рамките на кампанията екип на National Geographic Creativeworks ще посети България, за да заснеме рекламни видеоклипове, които ще бъдат излъчвани по National Geographic и 24 Kitchen в Европа. Рекламните клипове ще стартират на пет ключови пазара — Великобритания, Германия, Испания, Полша и Франция, като допълнително съдържание ще се излъчва в Нидерландия, Сърбия, Словения и Хърватия. Целта е да бъдат вдъхновени чуждестранните туристи да открият уникалната култура, природни дадености и изискани гастрономически изживявания, които България може да предложи. Включените дигитални канали на медийната група ще подсилят кампанията с разнообразни рекламни формати.

И още – инициативата за създаване на общ туристически продукт, наречен "Бранд Балкани", в рамките на който министър Милошев проведе много двустранни срещи и получи подкрепа.

"Говорим за "Дестинация Балкани". Говорим за "Бранд Балкани". Вярвам, че ако се предлагаме като една дестинация, като един бранд, ще има много по-голям интерес към Балканите, защото тук има много държави. Като цяло това ще вдигне интереса към отделните територии. Имах многобройни разговори с колегите-министри от другите балкански страни. Всички са много заинтригувани от една такава туристическа възможност. А министърката на Италия дори предложи едно домакинство и в рамките на декември или може би януари 2025 г. да се съберем няколко министри от балканските страни да поговорим за тази идея. Това е нещо много добро, но за да имаме интегриран туристически продукт тук на Балканите, преди всичко трябва да имаме въздушна свързаност. Ние помежду си нямаме въздушна свързаност, а пътищата са твърде бавни, КПП-тата са твърде много, за да може един турист, дошъл от задокеанските държави, в рамките на седмица или 10 дни да обиколи няколко балкански страни. Така че това е една глобална идея, това е една идея, която вярвам, че един ден ще работи. Въпросът е кога?".

Когато човек обиколи изложението, не може да не се впечатли от щандовете на страни като Саудитска Арабия и Китай, например, които явно влагат огромни средства в туризма и макар и те още да не са развили пълния си потенциал, резултатите са видими. В крайна сметка само до пари ли опира успехът в туризма?

"Безспорно правят впечатление щандовете на всички арабски страни, не само на Саудитска Арабия. Много модерни технологии, интерактивни щандове. Настина е много впечатляващо. Безспорно парите имат много голямо значение в създаването на какъвто и да е търговски продукт, в това число и туристически. Но, в крайна сметка, не всичко е пари на този свят", коментира Милошев.

Какво не достига тогава на България освен парите? Министърът отговори:

"Трябва да има устойчивост на туризма, трябва да има концепция за туризма. Трябва да е ясно какво и как се предлага, кои са предимствата на всяка една туристическа дестинация – в случая говорим за България. Така че нашите усилия винаги са били да направим най-доброто със средствата и възможностите, с които разполагаме. Очевидно не можем да се конкурираме с бюджетите, които Саудитска Арабия влага в развитието на собствената си туристическа индустрия. Очевидно не можем да се конкурираме с броя на туристите, които посещават Саудитска Арабия. Техният план за следващите три години е да бъдат посетени от 150 милиона туристи. В първия момент, когато чух тази цифра, не повярвах. Безспорно там има голям туристически поток, свързан с религиозния туризъм, но въпреки това техните инвестиции са няколко милиарда повече за следващия период. Така че парите имат голямо значение, но нека да се съсредоточим върху това, с което ние разполагаме, бюджетите и възможностите, които имаме, за да правим най-доброто".

Нещо интересно тази година на българския щанд е тенденцията да има регионално представяне на страната. Радост Иванова – изпълнителен директор на Тракийски туристически район, обясни:

"Тракийски туристически район е доказателство, че и България може да се представя и чрез районите си, допълвайки рекламата на България, която прави Министерството на туризма. Както в други познати туристически дестинации като Каталуня, Андалусия и Тоскана, започваме с малки крачки да представяме възможностите за туризъм в Тракийски туристически район със забележителностите, със събитията, които се случват всяка година".

Глобалната тенденция показва разрастване на пазара на изток към Азия и Тихоокеанския район. Професор Дейвид Гуджър от университета в Оксфорд запозна медиите с много интересни данни от изготвен от него и екипа му доклад за туризма и за очакванията до 2030 година потокът да достигне 2 милиарда туристи. Интересен е фактът, че въпреки пандемията от Ковид-19, круизният туризъм бележи ръст, благодарение не на последно място на това, че все повече млади хора го избират. Интересен момент е и тенденцията хора да пътуват по света, за да посещават големи културни и спортни събития. Дейвид Гуджър коментира:

"Все повече и повече пътуващи, особено от по-младия демографски сегмент , изминават големи разстояния, за да видят събития на живо и да попътуват допълнително покрай тези събития. Тук ще спомена, че това беше годината на Тейлър Суифт, която привлече много хора на нейните концерти от турнето ѝ по света. Разбира се, има и много други спортни и културни събития, които провлякоха туристи с голямо желание също и да научат повече за местните култури и храни, например".

На срещата на върха на министрите на туризма на Световното туристическо изложение, те се съгласиха, че изкуственият интелект (AI) има потенциала да революционизира туристическия сектор, подобрявайки преживяванията на пътниците и бизнес процесите. Всичко това обаче е в съответствие с етичните съображения, пред които са изправени правителствата, когато ги регулират.

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна