Служебното правителство е отпуснало 20 милиона лева за целево изграждане на Географската информационна система. Тя ще бъде изградена до година и половина. Новата система ще обхваща всички отдели, както и 90% от предлаганите от общината услуги.
С въвеждането на системата ще има бързи услуги и кратки срокове за издаването на документи, уверява заместник-кметът по дигитализация, бизнес развитие и образование Владимир Темелков.
Така ще се намали натискът върху администрацията, най-вече в строителната дирекция, която влиза в първия етап от реализацията на системата. Инвеститорите ще могат в много кратки срокове да получават онлайн документите си – от заявяване на виза скица за проектиране до вадене на строително разрешение. Това ще става за 3, а не за 45 дни, както е сега. Цените на услугите също ще паднат почти четири пъти.
Промяната е революционна. Драстично ще се намалят сроковете за издаване на документи, коментира Владимир Темелков пред БНР.
Дигитализацията ще започне от географската информационна система – ГИС.
"Да сканираме всеки документ, всяко парче земя. Когато имаме такава грандиозна база от данни, можем да предоставяме услуга – вътре ще има изкуствен интелект. Вие влизате, идентифицирате се и казвате: искам да ми се изкара виза за моя имот, и я получавате срещу символична такса. "Наблягам да думата "чакане" и "забавяне". Ние сме затрупани от документи, стотици хиляди копия или оригинали, десетки години назад – имаме от 60-те години. Всичко сканирано ще се качва веднага и ще бъде на разположение на гражданите."
Този процес няма да доведе до освобождаване на служители, категоричен е заместник-кметът.
"Ние трябва да се лишим от техните усилия да тичат по етажите с папки, губене на време, звънене по телефони, а техните умове да работят за развитието на нови проекти и на общината."
Дигитализацията е гаранция за прозрачност, подчертава Темелков.
"Вие ще знаете вашият съсед дали ще строи, какво ще строи, при какви параметри. Отваряме съвсем нова страница в дигитализацията изобщо на строителния сектор."
Стандартизацията на проектите ще позволи да не се носят папки, а всичко да се подава онлайн, изтъква заместник-кметът на Пловдив.
"Не само за строителство. Искате да си ремонтирате, примерно, каналната мрежа. Там ще е отразено всичко, целият подземен кадастър. Това ще се усети след около година и половина."
Готова е и единната мобилна платформа на Община Пловдив. Когато системите се свържат, ще може да се плащат данъци, да се оперира с всички възможни услуги на общината.
Дигиталният паспорт е ключ към отварянето на всяка възможна услуга, която искате онлайн, казва още Владимир Темелков.
"Скица, виза, удостоверение за наследници, декларация, смяна на адрес, ГРАО – всичко това ще може да го правите за минути. Няма нужда да се разхождате до района, за да си сменяте адресната регистрация. Това ще стане с дигиталния паспорт. Електронният подпис е доста остаряла услуга и трябва да го махнем възможно най-скоро."
Цялото интервю слушайте в звуковия файл.