Те са достатъчно, за да потвърдим, че такъв проблем съществува, каза пред БНР Ирина Манушева, инициатор на петицията.
Според нея обаче проблемът не се разпознава достатъчно ясно, а той пропива цялата образователна система и се "спуска" към началните класове. Сред поставените от нея въпроси е и този дали е редно да задължаваме децата да избират профил на толкова ранна възраст.
Въпросът е дали този формат ни устройва, какво мерим, коментира Ивайло Кискинов, директор на 202-ро училище в Долни Пасарел, Софийско. Училището е защитено, в него учат 56 деца.
"Мерим знанията, доколкото има учебни програми, учебно съдържание, върху което се полагат тези изпити. Друг е въпросът дали мерим уменията за използваме тези знания. Това липсва във външното оценяване."
Ние изнудваме нашите деца да заучат нещо и да го възпроизведат – това е система от миналия век, заяви училищният директор.
Според Ирина Манушева когато акцентът е върху оценяването, образованието става все по-формално.
Липсва анализ до какво води сегашната система и какви са последиците от нея – "за ползите, евентуалните, и най-вече вредите от тази система", изтъкна тя.
"Резултатите по математика красноречиво показват, че тази система не работи за никого."
Средният резултат за страната не говори нищо. Да погледнем по области какво се случва, допълни още Ирина Манушева. По думите ѝ, в половината области 75% от децата не успяват да достигнат прага от 50 точки по математика, а в 9 области 50 на сто от децата не успяват да достигнат дори 30 точки.
"Превърнахме цялото образование в подготовка за изпити", смята Манушева. Тя цитира данни, според които три четвърти от седмокласниците в големите градове посещават частни уроци.
"Покъртително е как в нашата система никой никъде не пита учениците как виждат ролята си в собственото им образование."
"До четвърти клас външните оценявания години наред показват високи резултати. Какво се случва в прогимназията? Равнището рязко се вдига, защото учебните програми са такива. Въпросът, който никой не си поставя е – защо са ни точно тези знания? Ако искаме да развиваме умения за аналитично мислене, за прилагане на малък обем от знания, но творчески, то трябва да бъдат променени гледната точка, фокусът на самите програми. 30 години реформа в образованието не се случва", подчерта Ивайло Кискинов в предаването "Хоризонт до обед".
Системата ограничава учителите и бюрократично, и негласно, посочи в заключение Ирина Манушева.
"Не успяваме да разберем като общество каква е целта на това образование. Не може непрекъснато да попълват тестове с а, б и в."
Двете гледни точки чуйте в звуковия файл.