Публикация във Фейсбук, предизвикала стотици реакции, твърди, че метрото в София е с 30% по-скъпо от това в Солун. Постът е публикуван и в няколко сайта, както може да се види тук, тук и тук.
Метрото в Солун все още не е пуснато в експлоатация. Очаква се подземната железница във втория по големина град в Гърция да заработи на 30 ноември 2024 г. Първоначално метрото в Солун трябваше да бъде реализирано през 2005-2006 г., но разкритите множество археологически обекти по време на строителството, както и финансовата криза, забавиха пускането му с близо 20 години. 10-километровата автоматизирана подземна линия ще обслужва 13 станции.
Цената на билетите
По време на посещението си в Солун преди дни, гръцкият министър на инфраструктурата и транспорта Христос Стайкурас се срещна с ръководството на Солунската организация за градски транспорт (OASTH) и Транспортната администрация на Солун (OSETH), съобщават гръцките медии, както може да види тук. По време на срещата той съобщи, че цената на еднократния билет за метрото ще бъде 0,60 евро. В опит да направи обществения транспорт по-достъпен, Стайкурас разкри също, че цената на билета за градски автобус в Солун, която в момента е 0,90 евро, ще бъде намалена на 0,60 евро, за да съответства на цената на билета за метрото. Цената на комплект от десет билета за двата вида транспорт ще бъде 5,80 евро. 30-дневните карти за неограничено използване както за автобус, така и за метро ще бъдат на цена от 16 евро.
Тези цени обаче ще важат само за първите 6 месеца от пускането на метрото, а целта е хората да бъдат приучени да го използват, за да бъде облекчен изключително натовареният трафик в Солун. В града ежедневното придвижване е кошмар за местните и за туристите, липсват места за паркиране, а автобусите са претъпкани. Властите в Гърция смятат, че по-ниските цени на билетите ще насърчат пътниците да използват новото метро в борбата с трафика в града. Цените вероятно ще бъдат актуализирани още през пролетта. В края на шестте месеца те ще бъдат преразгледани и коригирани при необходимост, съобщават гръцките медии. След като заработи, метрото ще обслужва около 315 000 пътници дневно, намалявайки пътния трафик с приблизително 60 000 превозни средства и предотвратявайки 77 000 тона емисии на CO₂ годишно, по данни на гръцкия сайт https://railway-news.com/.
За сравнение в столицата Атина еднократният билет за градския транспорт е 1,20 евро (виж тук). Този билет обаче не важи за пътуване до летището. Картата за деня е 4,10 евро.
Метрото и градският транспорт като цяло в София са с едни от най-ниските цени в Европа. Еднократният билет струва 1,60 лева, а дневната карта за всички линии е на цена от 4 лева. Сравнението между Солун и София е некоректно, тъй като метрото в Солун първоначално ще обслужва само 13 станции, а софийското метро понастоящем - 47 (виж тук).
Твърдението, че цената на билета за метрото в София е с 30% по-скъпа от тази в Солун, е ВЯРНО, но ПОДВЕЖДАЩО. Утвърдените цени за билети за подземната железница в Солун, която ще заработи на 30 ноември 2024 г., са валидни само за първите 6 месеца от пускането му в експлоатация. След изтичането на този период ще бъдат направени анализи от страна на гръцките власти и при необходимост цената на билета ще бъде коригирана. Целта на въведената по-ниска цена на билетите е заради тежкия трафик във втория по големина град в Гърция.
------------------
Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck