Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Даниел Василев, икономист и пазарен анализатор:

Митата върху европейския внос ще се платят от американските потребители

Доналд Тръмп на финала на предизборната си кампания в Пенсилвания, 3 ноември 2024 г.
Снимка: БТА
Има още време докато новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп влезе в длъжност в началото на следващата година, но намеренията му дават основание на редица европейски държави да се опасяват от зараждаща се търговска война. Засега за плановете на Тръмп може да се съди по смелите му заявки от предизборната кампания за универсална митническа ставка между 10 и 20% за Европейския съюз, а за стоките от Китай - 60%.    

“Тази заплаха за митата е едно много силно оръжие, което Тръмп държи. Ако видим данните за износа и вноса от САЩ към Европа, всъщност Европа е нетен износител, т.е. ние изнасяме повече отколкото внасяме стоки от САЩ, в размер на около 150 млрд. долара. Митата, като всеки един данък, се плащат от крайните потребители в страната, в която са наложени. Митата върху европейския внос, наложени от Доналд Тръмп, ще се платят от американските потребители и не трябва да се заблуждаваме за това нещо”, коментира Даниел Василев, икономист и пазарен анализатор.

“Реално, налагането на мита може да е едно умело използвано оръжие, за да се принудят различни страни по света да седнат на масата за преговори по някакви причини и теми, а знаем, че Тръмп като президент, ако не друго, умее и обича да преговаря”, коментира той.

Европа изнася за САЩ основно автомобили, лекарства и медицинска апаратура. Европейският автомобилен сектор в момента е много близо до състояние на свободно падане.

Европейските държави наложиха мита на китайските автомобили, германски производители се борят да намерят някакви продажби, за да изпълнят целите си, а най-големите от тях дори казаха, че това няма да се случи. Volkswagen затваря за първи път заводи на територията на Германия. Като цяло се наблюдава слабо търсене, което е нормално заради високите лихви и като цяло притиснатите от цените потребители, а на фона на това търсенето ще продължи да намалява.

“На днешно време икономиките са все повече синхронизирани една с друга”, коментира той, като посочва, че няма как една икономика да изпада в рецесия, а другите около нея да бъдат незасегнати. Според него проблемите в автомобилния сектор ще окажат влияние и на други отрасли от икономиката.

Даниел Василев е категоричен, че митата са част от тотално объркана икономическа политика и всеки път са имали негативен икономически ефект. Това е и причината за създаването на Европейския съюз - търговията между отделните европейски икономики е срината след Втората световна война и това принуждава ръководителите на държавите да седнат на масата на преговорите и да се договорят да има свободно движение на стоки, хора и капитали.

Още по темата чуйте в разговора на Даниел Конов с Даниел Василев в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени