Инфлацията в нашата страна се ускорява през ноември спрямо година по-рано до 2,1% от 1,8% през октомври, достигайки тримесечен връх, показват данни на Националния статистически институт (НСИ).
Спрямо октомври индексът на потребителските цени се повишава с 0,6%, след като през десетия месец на годината нарасна с 1,1 на сто.
През ноември цените на хранителните продукти се повишават с 1,4% спрямо месец по-рано, а тези за развлечение и култура - с 1,3%. Повишение с по 0,7% отчетоха транспортните цени, както и тези за алкохолни напитки и тютюневи изделия. В същото време поевтиняват стоките в групата "облекло и обувки" с 1,3%, както и цените в групата "жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома" - с 0,4 на сто.
Ускоряването на годишната инфлация през ноември се дължи на по-рязко нарастване на цените за храни и безалкохолни напитки (с 4,1% след повишение с 2,8% през октомври), на цените за алкохол и тютюневи изделия (с 6,4% спрямо 5,8% месец по-рано) и за образование (със 7,1% след нарастване с 6,8% през октомври). В същото време намаляват на годишна база транспортните разходи (понижение с 3,4%, но след спад с 4,7% през октомври), докато ценовият растеж за жилищни и комунални услуги се забавя (до 2,5% от 4,2% месец по-рано) и в ресторантьорския и хотелиерски бизнес (до 7,5% от 7,7%).
Хармонизираната инфлация (индексът HICP според общите европейски стандарти) през ноември 2024 г. се повишава с 0,3% на месечна база, докато хармонизираната потребителска инфлация на годишна база нараства за втори пореден месец с 2,0%.
Хармонизираният индекс на потребителските цени е сравнима мярка на инфлацията на държавите от ЕС. Той е един от критериите за ценовата стабилност и за присъединяването на България към еврозоната.
Индексът на цените за малката потребителска кошница пък регистрира увеличение с 0,9% на месечна база и св 2,2% от началото на годината.
Относно цените от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата, най-сериозно увеличение през ноември спрямо предходния месец има при хранителните продукти (увеличение с 2,1%), при намаление с 0,4% на цените на нехранителните стоки и с 0,1% на услугите.