Реалностите не са толкова лоши. Всяка година постъпленията скачат между 5 и 7 млрд. лева, но не с 20 млрд. лева и трябва да сме реалисти.
Така коментира проектобюджет 2025 доц. Щерьо Ножаров, преподавател в УНСС и съветник в БСК, в интервю пред БНР.
Той препоръча за бюджета "адекватно на постъпленията да изчислим разходната част – не само заплатите, но и издръжка на ведомства и капиталова програма на 3 части с приоритети".
"Трябва да сме реалисти и да отчитаме тенденциите. Имаме тренд за приходната част и да я съобразим разходната. Това, което искат да видят ЕЦБ и партньорите ни, са мерки към фискална консолидация, а в този бюджет липсват такива мерки. Тоест, оптимизиране на дейността на сектори като здравеопазване и образование. Това, ако се направи, бюджетът ще изглежда по различен начин", смята Ножаров.
В предаването "Нещо повече" той коментира:
"Има оптимизиране на приходите и има опит да бъде направено оптимизиране на разходите - няма такъв опит. Подобряване на качеството и ефективността на отделни сектори от типа "здравеопазване" и "образование" не е направено. Даже обратното, залагат се по-високи заплати. Четвъртият критерий – няма контрол на дълга, напротив, увеличава се. Даже годишният таван на дълга се увеличава от 11,7% на 16,9% - в обратна посока се върви. Петият критерий - фискалният резерв, при такова силно увеличение на разходната част на консолидираната фискална програма – бюджетите на НОИ и на НЗОК, и големият бюджет остава на същото ниво. Имаме пет критерия, само по един е направен опит да се промени, другите са в лоша посока".
Той е убеден, че дори и депутатите да работят и да се съкратят коледните празници, чисто технологично е невъзможно бюджетът да се разгледа и приеме до края на календарната година.
И допълни, че бюджетът е проинфлационен:
"Много от мерките за оптимизиране на приходите са проинфлационни. Бюджетът по никакъв начин не стимулира икономическия растеж, пречи. Това, освен че е лош сигнал към инвеститорите, но няма мерки за стимулиране. На трето място показва, че в публичната администрация и обществения сектор няма да бъде търсена ефективност и това увеличава брутната средна работна заплата. А това влияе на разходи и издръжки на фирмите".
Ножаров посочи, че този проект на бюджет, ако не увеличи доходите в публичния сектор, би поставил под съмнение приходната част на НОИ и НЗОК, защото това вече е заложено като среден доход и по този начин увисват и трите бюджета.
"Трябва наново да се преизчислят и трите бюджета, не само големия", препоръча преподавателят в УНСС.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.