Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тодор Галев: Социални мрежи изземват функциите на професионалната журналистика

"Проблемът за използване на социалните медии за чисто политически цели ще се задълбочава"

| Интервю
Тодор Галев
Снимка: Радио София
Чуй новината! Чуй новината:

Последната инициатива на новата ЕК, основната, надявам се, ще бъде т. нар. "демократичен щит, който Урсула фон дер Лайен обяви, и ще включва подкрепата за свободни, независими и плуралистични медии - един от основните стълбове за запазване на основните демократични свободи в Европа, каза Тодор Галев от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) в интервю пред БНР.

В предаването "Преди всички" той отбеляза, че "не само Европа, не само отделните държави, но и България и света, правната страна и регулациите изостават от технологичното развитие":

"Това донякъде е разбираемо. Но трябва да приемем, че се намираме в нова ситуация, в която големите платформи и социалните мрежи изземват функциите, които доскоро принадлежаха само на професионалната журналистика и медии".

Той коментира наблюдения и изследвания на ЦИД, който проследяват как онлайн платформите влизат на терена на традиционните медии.

"Проблемът с използването на социалните медии за чисто политически цели ще се задълбочава и трябва не само ЕК, но и държавите членки, включително България, да го адресират този проблем, който е още от 2021 г.", посочи Галев.

Според него традиционните медии - качествените и независимите, са притиснати в ъгъла.

"Защото целият този натиск върху тях от свиващото се финансиране ги прави податливи на политически влияния, на икономически интереси и завладяване на медиите от частен интерес", каза Галев.

Той предупреди, че когато в глобален мащаб медия направи съдържанието си изцяло платено, става луксозна медия и могат да си я позволят определен кръг хора.

Галев посочи, че "медийна пустиня" е изчезването на регионалните печатни издания:

"Това, което показват изследвания е, че местните медии са много търсени, особено за конкретна група хора, онези които не са толкова дигитално грамотни. Но не бива да ги пренебрегваме – едни 20 -30%, които не четат онлайн медии и приемат местните медии за ключов източник на информация".

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна