Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как да създадем подкаст? 5 съвета от Александър Кръстев

Александър Кръстев
Снимка: Ани Петрова

Подкастите станаха едни от най-предпочитаните медии за добиване на знания, за коментари, за дебати, за забавление. Те обаче имат стоя предистория и предпоставки за появата и развитието.

В първото десетилетие на ХХI век много модерни станаха блоговете. Преди бума на социалните мрежи те бяха трибуна за споделяне на мнения, творчество и т.н. Тогава и блоговете минаха по пътя на всяка медия – появяват се като политематични, след това се специализират, разказа пред БНР-Радио София Александър Кръстев*.

По думите му, в момента това се наблюдава и в социалните мрежи, в различните платформи и формати – конкуренцията става по-жестока, интересът намалява, защото се пренасочва.

Алгоритмите са така направени, че с тънки, невидими връзки да водят към пристрастяване, да се връщаш заради определено съдържание и да потребяваш повече реклами.

По-дългите формати – подкастите възникват още в първите години след 2000 година.

Възходът им получи допълнителен стимул след като един от стрийминг гигантите за споделяне на музика и аудиосъдържание купиха няколко платформи за подкасти и ги направиха част от своето портфолио.

Насищането е налице, пресечната точка е премината и вече всеки може да е създател на съдържание. Това има и плюсове (те са доста), и минуси (огромно количество информационен шум).

Какво ще стане, когато и тук се намеси изкуственият интелект (ИИ) и той започне да генерира разговори на различни теми, с паузи, шеги, с различни гласове?!

Задава се нещо страшно, трудно ще се разпознава дали даден подкаст е генериран от ИИ и именно затова е важно да се обърне внимание на медийната грамотност – и на младите хора, но и за възрастните.

Александър Кръстев даде препоръки за предпазване от манипулации в дигиталния свят, както и съвети за тези, които искат да създадат свой подкаст:

1. Слушайте/гледайте много подкасти – ще видите кое прави впечатление, кое работи за вас и кое бихте пренесли в своя проект;
2. Подберете темите, по които ще говорите в подкаста;
3. Съставете си списък с интересни и подходящи събеседници;
4. Чуйте ги при други техни изяви и участия;
5. Подгответе основния си запис така, че да вадите кратки откъси за други платформи и канали.

Важно е преди всичко да си дадете сметка дали ще можете да поддържате подкаста продължително време, дали ще добавя стойност за вашата аудитория или ще обогатява фоновия шум.

Чуйте разговора на Мария Илиева.

  • Александър Кръстев развива успешни комуникационни канали в онлайн среда. Завършил е журналистика в Софийския университет и е магистър по Публична комуникация със специализация в областта на блоговете и социалните медии. Създател и редактор "Новини" в сайта "Аз чета". През 2013 г. става носител на наградата "Рицар на книгата" на Асоциация „Българска книга“ и получава титлата "Посланик на библиотеките" от Българската библиотечно-информационна асоциация.
    Автор е на първата българска специализирана е-книга "LinkedIn – Социалните контакти в полза на бизнеса" (2010). Негов е блогът "The Dreamreader".
По публикацията работи: Георги Нейков

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна