Комисията по конституционни и правни въпроси прие единодушно да изготви общ проект на база приетите на първо гласуване законопроекти за промени в Закона за съдебната власт. Решението беше взето единодушно с 18 гласа "за".
Вчера в пленарната зала депутатите приеха на първо четене и трите законопроекта за промени в Закона за съдебната власт, свързани с избора на нов главен прокурор.
Два от законопроектите – на "Продължаваме промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) и този на "Има такъв народ" (ИТН) бяха подкрепени единодушно с 222 гласа "за".
Този на "Възраждане" бе подкрепен със 193 гласа "за", 28 – "против" и нито един "въздържал се".
"Против" измененията, предлагани от "Възраждане", гласуваха депутатите от парламентарната група на "ДПС-Ново начало".
ВСС трябва да избере главен прокурор на 16 януари, единственият кандидат за поста е Борислав Сарафов.
Законопроектът на "Възраждане“ цели постигане на повече прозрачност в дейността на органите на съдебната власт, както и публичност на имотното състояние на магистратите и лицата, с които те се намират във фактическо съжителство на съпружески начала. Втората група изменения са в следствие на откритите процедури от Пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС) за избор на главен прокурор и председател на Върховния административен съд (ВАС).
Основна цел на законопроекта е да увеличи гаранциите за прозрачност и обществена легитимност при избор на председател на Върховния касационен съд (ВКС), председател на ВАС и главния прокурор, като предвиди изрично правило, че ВСС в края на своя мандат или след неговото изтичане да не може да открива процедура за избор, съответно да предлага за назначаване на президента на републиката кандидати за изброените три позиции.
Със законопроекта на ПП-ДБ се въвеждат допълнителни гаранции за конкурентност, прозрачност и интегритет при избор на главен прокурор, председател на ВАС и председател на ВКС, както и се отстраняват някои несъвършенства на действащия ред за техния избор. Предлага се разширяване на инициативата за номинации на кандидати за главен прокурор, като се даде възможност на всички членове на Пленума на ВСС да предлагат кандидати, а не само членове на Прокурорската колегия.
Със законопроекта се предвижда акт на ВСС да се въведат минимални изисквания за структурата на концепцията на кандидатите за главни прокурори, както и се предвижда задължително прилагане на справка за използвани специални разузнавателни средства, искания за трафични данни и висящи, прекратени и спрени досъдебни производства, по които кандидатите са в качеството на обвиняем или свидетел.
Предложените изменения от ИТН са насочени към ограничаването на правомощията на главния прокурор в рамките на компетентността му като самостоятелен конституционен орган и създаване на реални възможности за участие на прокурорите и следователи в административната дейност на съответните структури. Въвежда се правилото заместниците на главния прокурор да бъдат двама и на тях да може да им се делегират само някои от правомощията на главния прокурор като следва по действащата уредба да се запази института на директора на Националната следствена служба (НСлС).
Предлага се и отпадането на правомощията на главния прокурор и неговите заместници, на които са възложени съответни правомощия, да могат писмено да отменят или изменят прокурорски актове.