През декември 2024 г. китайският търговски излишък нарасна силно до 103,84 млрд. долара спрямо 75,31 млрд. долара година по-рано благодарение на ръст на износа с 10,7%, тъй като компаниите от азиатска държава побързаха да доставят повече стоки зад граница, подготвяйки се за повишените търговски рискове и евентуално увеличаване на американските мита по време на предстоящото президентство на Доналд Тръмп, показват данни на Генералната митническа администрация на Китай.
Износът от втората по сила световна икономика скочи през декември с 10,7% на годишна база след повишение със 6,7% месец и пазарни очаквания за малко по-умерен растеж от 7,3 на сто.
Това представлява нарастване на китайския експорт за девети пореден месец и най-голям обем на износа от три години насам, тъй като производителите зареждаха предварителни поръчки в очакване на допълнителни митнически тарифи от бъдещата администрация на САЩ.
Износът за САЩ скочи с 15,6%, към Южна Корея - с 4%, към Тайван - с 14,1%, към ЕС - с 8,8% и към страните от ASEAN (Асоциацията на страните от Югоизточна Азия) - с цели 18,9%.
За цялата 2024 г. китайският износ нарасна с 5,9% до 3,58 трлн. долара.
Износът е жизненоважен двигател на растежа на китайската икономика, възлизаща на 18 трилиона долара, която все още е обременена от продължителната имотна криза и разклатено потребителско доверие. Въпреки последните държавни стимулиращи политики, имащи за цел да допринесат за икономически растеж от "около 5%", предизвикателства като потенциални повишения на митата в САЩ помрачават перспективите за 2025 г., отбелязва Ройтерс.
Новоизбраният президент на САЩ Доналд Тръмп, който трябва да се завърне в Белия дом следващата седмица, предложи да бъдат наложени високи мита върху китайски стоки, предизвиквайки страхове от подновяване на търговска война между двете водещи световни икономики.
Като допълнение към тези предизвикателствата, неразрешените спорове с ЕС относно европейските мита в размер до 45,3% върху китайските електрически превозни средства заплашват да възпрепятстват амбициите на Китай да разшири износа на автомобили и да помогне за справяне с опасенията за дефлационен свръхкапацитет на производството.
Вносът в Китай пък се увеличи през декември с 1% до 27-месечен връх от 230,79 млрд. долара при пазарни прогнози за понижение с 1,5 на сто и след спад с 3,9% през ноември. Това е първото нарастване на китайския импорт от септември 2024 г. насам и най-голям по обем внос от юли насам на фона на подобряващото се търсене в края на годината и перспективите за предстоящи ограничения на износа на електронни чипове от САЩ.
За цялата 2024 г. вносът в Китай се повиши с 1,1% до 2,59 трлн. долара.