Превозните товарни такси на супертанкерите скочиха, след като САЩ разшириха санкциите срещу петролната индустрия на Русия, карайки търговците да бързат да резервират кораби, за да осъществят доставки от други страни до Китай и Индия, заявиха корабни брокери и търговци, цитирани от Ройтерс.
Китайските и индийските рафинерии търсят алтернативни доставки на гориво, докато се адаптират към новите широкообхватни санкции на САЩ срещу руските производители и "сенчест флот", предназначени да ограничат приходите на втория в света износител на петрол.
Много кораби, които са част от "сенчеста флотилия", бяха използвани за превоз на петрол до Индия и Китай, които "разграбиха" евтини руски доставки с оглед на наложената в Европа забрана след началото на инвазията на Москва в Украйна. Някои от танкерите са превозвали и петрол от Иран, който също е под санкции.
Последните наказателни мерки означават, че приблизително 35% от около 669 танкера от "сенчестия флот", участващи в превоза на руски, венецуелски и ирански петрол, са били засегнати от новите санкции, наложени от САЩ, Обединеното кралство или ЕС, сочи анализ на Lloyd’s List Intelligence, съобщава Ройтерс.
Товарните тарифи за много големи превозвачи на суров петрол (VLCC), които могат да превозват по 2 милиона барела суров петрол по основните маршрути, скочиха, след като Unipec, търговското подразделение на най-голямата рафинерия в Азия Sinopec, нае още в петък няколко супертанкера, казаха източници на агенцията. Миналата седмица Unipec също така закупи 2 милиона барела норвежки петрол Johan Sverdrup, 1 милион барела суров петрол Sangomar от Сенегал, Ten Blend от Гана, анголски Djeno и други, казаха търговци.
"Те трябва да търсят алтернативен суров петрол. Това е основният двигател за рязкото повишаване на цените на карго товарите на суров петрол", посочи Ануп Сингх, глобален ръководител на изследването на корабоплаването в Oil Brokerage.
Корабен брокер пък каза, че на дневна база цената на курса по маршрута от Близкия изток до Китай, известен като TD3C, се е повишил с цели 39% от петък насам до 37 800 долара - най-високата цена от октомври 2024 г.
Цените за доставка на руски петрол за Китай също скочиха след санкциите, отбелязва Ройтерс.
Товарните тарифи за танкери от вида Aframax (с вместимост между 80 и 120 хил. метрични тона) за превоз на суров петрол ESPO от руското тихоокеанско пристанище "Козмино" до Северен Китай се увеличиха повече от два пъти в началото на тази седмица до 3,5 милиона долара, тъй като корабособствениците поискаха огромни премии поради ограничените тонажи, налични за този маршрут, показват данните на S&P Global Commodity Insights.
В допълнение към напрежението, санкционираните от САЩ и Великобритания танкери са блокирани извън китайската източна провинция Шандун и не могат да се разтоварят след забраната, наложена от компанията Shandong Port Group преди съобщението от петък за новите широкообхватни санкции.
Фирмата за анализ на танкери Vortexa изчисли, че повече от 85% от пътуванията с руски суров петрол до Шандун са извършени от наскоро санкционираните танкери.
Анализатори казаха, че наличността на танкери може да намалее още повече, тъй като търговците търсят несанкционирани кораби за превоз на руски и ирански суров петрол.
"Очакваме нови кораби да бъдат изтеглени към "сенчестия флот" през следващите месеци, много от които ще бъдат нови за тази търговия, затягайки предлагането на несанкционирания пазар на товари", посочиха анализаторите на компанията за данни Kpler.
Курсовете за много големи превозвачи на суров петрол от Близкия изток до Сингапур е нараснал най-много от петък насам, според т.нар. Worldscale (WS) от 11,15 до WS61,35, каза друг корабен брокер. Worldscale е товарна скала за изчисляване на превозните такси, която често се използва, когато танкерите са фиксирани да превозват петролни товари на базата на пътуване.
По маршрута от Близкия изток до Китай товарите скочиха от WS10,40 до WS59,70, докато курсът за VLCC, превозващи петрол от Западна Африка до Китай, се повиши от WS9,55 до WS61,44, каза вторият корабен брокер.
Транспортирането на суров петрол от Персийския залив на САЩ до Китай сега струва 6,82 милиона долара на пътуване, което е с 360 000 долара повече от миналата седмица, каза още той.