Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Файненшъл таймс":

ЕК планира субсидии за продажбите на електромобили, за да противодейства на Китай

Тереса ​​Рибера
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Европейските власти в Брюксел обещават да помогнат на закъсалата автомобилна индустрия в Европа, като се използват общоевропейски субсидии за увеличаване на търсенето на електрически превозни средства (EV).

Изпълнителният вицепрезидент на Европейската комисия Тереса ​​Рибера каза пред "Файненшъл таймс" в кулоарите на Световния икономически форум в Давос, че служителите на ЕК все още "оформят" варианти за програма за стимулиране.

"Има смисъл да видим как да улесним мерките, вместо да минаваме през национални субсидии", каза Рибера по отношение общоевропейска перспектива. Тя обаче изрази предупреждение срещу "надпреварата, в която можем да се сблъскаме един национален модел срещу друг".

Във вторник германският канцлер Олаф Шолц разкри, че Комисията обмисля предложена от него програма за субсидиране в рамките на ЕС, след като немското правителство внезапно премахна собствената си субсидийна схема през 2023 г., което доведе до спад в продажбите на електромобили, отбелязва финансово издание.

"Файненшъл таймс" цитира Европейската асоциация на автомобилните производители, според която много държави членки на ЕС предлагат стимули за електромобили, но условията варират значително и няколко членки изобщо не предлагат субсидии за покупки.

Едно от предизвикателствата за Брюксел би било разработването на схема, която да отговаря на правилата на Световната търговска организация, като същевременно избягва субсидиите на Пекин към китайските производители на автомобили, чийто пазарен дял бързо нараства.


Тереса Рибера призна, че трябва да се намери "сложен баланс" между бързата електрификация и "несъответствието с капацитета на европейските автомобилни марки да предоставят по отношение на количество и качество това, което бихме искали да видим да се движи по нашите пътища".

Комисарят, който отговаря за стратегията на ЕС за "зелена индустрия", каза още, че възможната схема за стимулиране ще бъде една от няколкото мерки в подкрепа на сектор, считан за жизненоважен за европейската икономика.

Европейските производители на автомобили "имаха нужда от цялостен поглед върху това как да актуализират своя капацитет и да наваксат това, което вече се търси в световен мащаб", каза Рибера.

За разлика от това, президентът на САЩ Доналд Тръмп обеща още в началото на своя мандат да прекрати "несправедливите субсидии" за електромобили.

Рибера също така изключи отлагането на крайния срок до 2035 г. за прекратяване на новите продажби на двигатели с вътрешно горене, защото автомобилната индустрия иска "предсказуемост и яснота".

"Няма смисъл да се отваря отново дискусията, когато това осигурява известна сигурност и би наказало първите, които са го приели сериозно, без никакви потенциални предимства за тези, които все още трябва да направят тази промяна", каза тя.

Но Рибера отбеляза, че е отворена за гъвкавост по отношение на годишните цели за продажби на EV и глобите, пред които са изправени производителите на автомобили, ако не ги изпълнят. Тя каза, че е имало "открит разговор" с производителите на автомобили относно алтернативни ангажименти, които биха могли да поемат по отношение на инвестициите.

Производителите на автомобили се оплакаха, че плащането на глоби само ще попречи на техните инвестиционни планове за EV, докато купуването на кредит от китайските производители на EV помага на китайските конкуренти.

Рибера каза, че е важно "да се гарантира, че това законодателство се прилага по начин, който улеснява това, което е основната цел за постепенно премахване на бензиновите и дизеловите двигатели".

Тя също така посочи, че отворена за разширяване на изискванията за трансфер на технологии за чуждестранни производители на автомобили, които желаят да създадат производствени съоръжения в ЕС.

Миналата година европейските власти в Брюксел казаха, че ще се изисква чуждестранни компании, които са получили субсидии от ЕС за разработка на батерии, да споделят някои технологии с местни партньори.

Отвъд автомобилния сектор Рибера каза, че е готова да разшири наличните мерки, които Комисията може да предприеме в полза на европейската индустрия.

Тя ще разгледа изискванията за местно съдържание, за да защити европейските производители на турбини, които са изправени пред ожесточена конкуренция от китайски компании.

Тереса Рибера настоя, че ЕС ще продължи курса на декарбонизация, въпреки хода на Тръмп да се откаже от Парижкото споразумение от 2015 г. за намаляване на емисиите, на което тя беше един от архитектите.

"Опустошителните пожари в Лос Анджелис показаха, че САЩ вече страдат на висока цена от последиците от изменението на климата", каза тя и добави:

"Светът е много по-голям от САЩ и има много други партньори и играчи, които разбират защо е важно да останем обединени".

Тереса Рибер също така посочи, че ЕС ще се съсредоточи върху опростяването на регулациите, вместо върху дерегулацията, за да подобри конкурентоспособността на фона на нарастващия икономически национализъм на САЩ при управлението на Доналд Тръмп.

"Ангажиментът не е да се дерегулира, а да се опростят регулациите", посочи Рибера, подчертавайки необходимостта от рационализиране на правилата на ЕС, за да се намалят съкращенията и административните забавяния в държавите членки на съюза.



По публикацията работи: Явор Римски

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна