Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кап. Димитър Димитров: Устройството се проследява и може да се докаже дали е дефектирало

| Интервю
Товарният кораб "Вежен", закотвен край Карлскрона, Швеция на 27 януари 2025 г.
Снимка: БТА

Имали сме случаи, при които устройства на кораба са загубвани в морето при лошо време. Котвеното устройство се наблюдава от навигационните организации, каза кап. Димитър Димитров, президент на Европейската конфедерация на асоциацията на морските капитани,  който е работил в БМФ и разследвал инциденти.

В интервю пред БНР той обясни, че при проверката на кораба "Вежен" задържан от шведските власти ще се проверят всички документи на кораба - кога и къде е проверявано устройството. "Има проследимост и може да се докаже дали е дефектирало", категоричен е кап. Димитров.

Той призна, че не познава фактическата ситуация и колко лошо е било времето:

"Но тези  - Балтийско и други такива плитки морета, вълните са къси и накъсани, и при лошо време корабът да се движи с такъв курс и скорост, че да минимизира вибрации и лошото време. При големи вълни и лошо време не е възможно човек от екипажа да излезе и да провери, да стигне до носовата част на корава, където е устройството. Може би опитните моряци ще разберат, че има нещо нередно, но при лошо време клатенето е голямо."

За устройството, което пуска котвата експертът смята, че "няма друго какво да се е случило, тъй като при отплаване то се проверява и се укрепва за лошо време":

"Това е стандартна процедура за всички кораби и се осигурява по 3 начина - застопоряване на веригата, лентоспирач и самият барабан, през който минава котвената верига. Но при лошо време и се разиграва котвата и може да се случи, това за което коментираме."

За задържането на българския кораб и екипажа му кап. Димитров обясни, че няма срок, всички процедури зависят от законодателството. А нашият кораб "Вежен" е задържан в изключителната икономическа зона на Швеция.

"Там, когато има увредено имущество се прилага Шведското законодателство, корабът се задържа и оттам и евентуално виновните."

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна