Тази препоръка отправя в ефира на БНР Димитър Димитров, който е бил заместник-председател на Градския съвет на БСФС в София и е отговарял за материално-спортната база в града и околността, както и директор на предприятие за платени спортни услуги.
"С тези средства могат да се изкупят обратно съоръженията, които се продадоха с лека ръка преди време: лифтовете. Достатъчно специалисти има по света, които да се поканят и за една-две години да направят съоръжения на Витоша, която да стане общодостъпна за столичани. Да не е този поток с коли, който замърсява и унищожава планината. Дотогава може по спешност да се урегулира движението на колите събота и неделя. Става задръстване, блъскане и катастрофи, тъй като се качват и с летни гуми".
Като друг плачевен резултат в момента Димитров отбелязва факта, че почти всички туристически хижи нямат пречиствателни станции и "отпадъчните и фекалните води направо си отиват в планината". Той е категоричен, че през публично-частно партньорство хижите могат да бъдат подтикнати да изградят такива, както и да облагородят районите наоколо с маси за хранене, беседки и заслони.
Друг проблем на Витоша е липсата на тоалетни, подчертава Димитър Димитров. Затова, според него, където има възможност около хижите трябва да се направят тоалетни, но без ограничения за достъп от туристите.
"Има мостове, които са направо опасни – изгнили дъски или зимно време са под наклон и може човек да се хлъзне без да иска и да падне в реката".
Димитров отбелязва и друг важен детайл – указателните табели, които, ако ги има, не съдържат нито време за изминаване на маршрута, нито разстоянието в километри, така че туристът да се ориентира.
В заключение той обобщава, че посетителите на Витоша остават с впечатлението, че се връщат в 20-те и 30-те години на миналия век.
Всички говорят за достъпа до Витоша, но никой не дава решения как да бъде осъществен, коментира пред БНР Венцислав Венев, председател на Българския туристически съюз.
"Всеки ще каже – най-лесното е да построим лифтове. Автобусите в момента през седмицата горе-долу се справят с туристопотока, но през уикендите и празничните дни по-скоро са натоварващо съоръжение, отколкото да бъдат полезни. Повечето хора се качват с автомобили.
Решенията: първото, в съвсем обозримо бъдеще да разпределим туристопотока от други изходни точки, от които да има достъп до планината. Говоря основно за Железница, Владая, Кладница, Бистрица, където трябва да се изградят буферни паркинги, от които да могат да тръгват туристическите маршрути с маркировка.
Всички са се концентрирали на две основни точки – Златните мостове и хижа "Алеко", където големият туристопоток допринася не само за доброто изкарване на туристите в планината, но и до големи проблеми от природосъобразна гледна точка".
Венев акцентира и върху екологичния транспорт, който трябва да се изгради за достъп до планината – лифтовете. Трябва да се планират няколко лифта, подчерта председателят на БТС.
Двете гледни точки чуйте в звуковия файл.