През 2023 г. броят на корабите, обработващи товари или качващи и слизащи пътници в основните пристанища на ЕС, се оценява на 2,2 милиона, което е увеличение от 1,5% спрямо предходната година, показват данни на официалната европейска статистика Евростат.
В същото време обаче броят на влезлите кораби в основните пристанища на България е намалял с близо 14% спрямо 2022 г., достигайки 2855 спрямо 3257 година по-рано.
През 2023 г. Гърция е отбелязала най-голям брой кораби, посетили пристанища на страната - цели 477 115, следвана от Италия (449 131 кораба) и Дания (322 230 кораба).
В другия край на скалата са Словения (с едва 1 760 кораба), Кипър (с 2 090 кораба) и България (2 855 кораба).
В сравнение с 10 години по-рано (2013 г.) 12 от 22-те докладващи тези данни страни от ЕС регистрират увеличение на броя на корабите, акостирали в пристанища.
Най-голямо увеличение през 10-годишния период се наблюдава в Малта (скок със 100,8%), Хърватия (с 40,3%) и Испания (с 31,0%).
За разлика от тях най-голям спад е отчетен във Финландия (понижение с -26,6%), Латвия (с 24,3%) и България (спад с 21,2%, след като през 2013 г. 3620 кораба са били акостирали в българските основни пристанища).
Промяна на броя кораби, акостирали в пристанищата на ЕС, през 2023 г. спрямо 2013 г. (в %)
През 2023 г. средният брутен размер на плавателния съд, акостирал в основните пристанища на ЕС, е бил 8 058 тона, което е с 5,2% повече в сравнение с 2022 г. (7 662 тона). В сравнение с 2013 г. средният размер се увеличава с 18.1 на сто.
Белгия регистрира най-големия среден размер на корабите в основните си пристанища през 2023 г. (32 446 т), следвана от Словения (29 578 т) и Франция (29 173 т), докато най-нисък среден бруто тонаж на корабите е бил в Хърватия (1 533 т), Гърция (3 264 т) и Дания (3 573 т).
В сравнение с 2022 г. Италия регистрира най-голямо увеличение на средния размер на плавателните съдове в пристанищата (скок с 25,6%) пред България (ръст с 15,4%) и Румъния (14,6%), докато на голям спад е отбелязана в Малта (понижение с 6,1%), Дания (с 3,8%) и Латвия (с 1,6%).
Като цяло 19 държави от ЕС регистрират увеличение на средния размер на корабите в сравнение с 2022 г., докато този брой достига 20 държави в сравнение с 2013 г.