Потребителските нагласи в Германия за февруари се влошават поради нарастващ песимизъм сред домакинствата относно икономиката и перспективите за техните доходи, като не се очертава устойчиво възстановяване.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 2-ри и 13-т януари 2025 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за февруари) се понижи до -22,4 пункта от -21,4 пункта за януари (възходяща ревизия от -23,1 пункта), докато пазарните прогнози бях за подобрение на индекса до -20,0 пункта.
"Потребителският климат претърпя още един неуспех и започва мрачно новата година. Малкото надежди за предпазливо възстановяване, появили се след покачването през предходния месец, бяха попарени. От средата на миналата година наблюдаваме в най-добрия случай стагнираща тенденция, докато през първата половина на 2024 г. признаците все още сочеха към възстановяване", отбеляза Ролф Бюркл, експерт в института GfK, като добави:
"Понастоящем не се вижда устойчиво възстановяване на потребителския климат, особено след като нивото на инфлация също наскоро се повиши отново".
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец януари), за да определи настроенията за следващия месец (за февруари 2025 г.).
Индексът на потребителските очаквания за представянето на икономиката през следващите 12 месеца се влоши през януари до -1,6 пункта, след като през януари се подобри до +0,3 пункта.
Според първоначалните изчисления на Федералната статистическа служба германската икономика се е свила с 0,2 процента през миналата година. Това е втора поредна година на рецесия след спад през 2023 г. с 0,3 на сто. Перспективите за растежа през тази година също са доста умерени, като наскоро прогнозите бяха ревизирани надолу и в момента възлизат на нарастване на БВП с едва около 0,5 на сто.
В същото време индексът, измерващ очакванията за потребителските доходи в рамките на следващите 12 месеца, спадна през януари до -1,1 пункта, след като в края на 2024 г. отскочи до +1,4 пункта.
Перспективите за намаляване на доходите са основна причина и за по-слабото желание за покупки, като съответният индикатор падна с цели 3 пункта през януари до -8,4 пункта, достигайки най-ниско ниво от август 2024 г. насам.
В допълнение, продължаващите новини за затваряне на предприятия и за преместване на производство предизвикват нарастваща загриженост сред населението относно техните работни места, като това се отразява негативно и на потребителските нагласи.
Нивото на инфлация в Германия наскоро отново се увеличи. Според първоначалните предварителни изчисления на Федералната статистическа служба Destatis, потребителските цени през декември 2024 г. са се повишили с 2,6% спрямо година по-рано. Това вероятно е имало възпрепятстващ ефект не само върху перспективите за доходите, но и върху потребителските разходи.
В същото време индексът, измерващ желанието за спестяване, се повиши до 8,2 от 5,9 пункта през предходния месец, тъй като германците се подготвят за ключовите предсрочни парламентарни избори в страната през февруари.