Фондация за хуманитарни и социални изследвания – София (ФХСИ) излезе с новия брой 7 на Бюлетина "Антидемократичната пропаганда в България онлайн". Как руската пропаганда се превръща в антидемократична? Как и защо бе убита "машината“ и как "завладяната държава" се ползва от инструментите на антидемократичната пропаганда, коментира във "Въпреки мрежата" проф. Димитър Вацов, преподавател по философия в НБУ и председател на ФХСИ.
"До този брой на нашия бюлетин говорехме за руската пропаганда в българските медии онлайн. Но поради това, че най-твърдият език на проруската пропаганда рязко спада в момента в България, като бива заменен от по-завоалиран квазиконсервативен националпопулистки език, се принудихме да сменим заглавието, за да сме адекватни на това, което се случва.
Когато говорим за руска пропаганда в българските медии, ние я мерим, като сме изолирали набор от ключови думи и фрази, които са изключително специфични, те са жаргон на Кремъл и руските официални лица. Оттук и на техните говорители по места – "руски свят", "руски мир", "бандеровци", "нацисткият режим в Киев", "денацификация на Украйна" и т.н.
Но, например "соросоиди" не е в тази категория. Когато говорим за руска пропаганда, нарочно изолираме само свръхспецифични думи, които се използват от руските официални лица, а те не използват "соросоиди". "Соросоиди" обаче е част от арсенала от по-широката антидемократична пропаганда, към която в момента се връщаме."
Кого "удря" антидемократичната пропаганда
"Засичаме спрямо миналата година по това време – над три-пъти е паднал оборотът на руските думички. За сметка на това, не е паднала честотата на думи като "соросоиди", глобалния или колективния Запад" и т.н. Те обаче характеризират не пряко русофилски говор. Антидемократична пропаганда са онези готови формули, с които се говори за света, които подриват доверието в либералната демокрация пряко, по два начина.
Веднъж вдигат знамето на суверинизма срещу международните институции на международния правов ред като: СЗО, Международния валутен фонд, НАТО. ЕС и дори срещу ООН, и казват, че не искат да сме зависими отвън. Този език бламира и се опитва да спре всякакви форми на външен контрол, а ние тук да си решаваме какво да правим. Това е опасно, защото така стават възможни злоупотреби.
Това е завладяната държава, която се ползва от инструментите на антидемократичната пропаганда, тя с това се занимава – опитва се да контролира вътрешноикономическите процеси и да няма съпротиви отвън.
Другият основен враг на олигарсите, които искат през държавата, през политики да контролират икономиката, е гражданското общество. Затова и другият сегмент на антидемократичната пропаганда удря всички граждански протести, които са проевропейски насочени, както и всички НПО, които защитават нечии права или критикуват икономически и социални политики. Под ударите на антидемокрратичната пропаганда са и всички реформистки партии и организации."
Да премахнем "соросоидите"
"Вестник "Стандарт" преди дни излезе със заглавна страница, че ДПС-Ново начало внасят законопроект за ограничаване дейността на "соросоидите". Делян Пеевски при предишния демократичен режим в САЩ, доколкото е санкциониран по "Магнитски", се опитваше всячески да се държи общо-взето прилично, след като се е държал дълго време неприлично преди това. Въвеждайки на българския терен през собствените си медии още през 2013-а думи като "соросоиди", наричайки протестиращи "жълтопаветници", а българските иновации – "умните и красивите".
В същото време неговите медии тиражираха и руските епитети като "либерасти". След като го санкционираха по "Магнитски", той се опита за един дълъг период да запази приличие, но през цялото време всички, свързани с него, медии или всички медии, в които той е "добрият герой", защото нямам доказателства за икономически връзки, но медиите, в които Пеевски е "добрият герой", през цялото време атакуваха ППДБ и това беше основният им враг. След като се разцепи ДПС, Доган стана такъв.
Така че през цялото време Пеевски осъзнава, че онова, което е вътрешният му враг, са всички, които биха могли да искат разкриване на афери за корупция, за политическо влияние, за незаконна лобистика, за влияние в съдебната власт и т.н. Така че Пеевски, сега, очевидно с идването на Тръмп на власт, се е почувствал освободен и отново яхва вълната на ругаенето на "соросоидите".
Трябва да кажем, че не е само ругаене. Ще видим, ако наистина внесат закон срещу "соросидите", какъв ще бъде той и по какво ще се различава от законопроекта на "Възраждане" за чуждестранните агенти, който седи на бюрото на председателя на НС, който е даже в някои отношения по-свиреп от руския. Защото Законът за чуждестранните агенти ограничава дейността на онези граждански организации и медии, които получават финансиране от външни източници и ги ограничава много тежко. Защото обявените за чуждестранни агенти няма да имат право да работят в медии или да са учители, или университетски преподаватели. Така да се каже, са ни подписали присъдите. По същата логика може да ни обявят и за "соросоиди" и това чакам, и искам да видя какво ще излезе черно на бяло изпод перото на г-н Пеевски."
Промени, наблюдавани в изследването на ФХСИ
"Антидемократичните послания вече се побългаряват. Прикрива се русофилията, защото тя стана контрапродуктивна. Българите, колкото и да бъдат облъчвани през медиите, не сме тъпи и подкрепата за ЕС остава над 60%, а за НАТО е нараснала с 12% след войната на Путин в Украйна. Т.е. всеки човек със здрав разум търси защита в естествените ни съюзници. Българските политици, носители на проруски нагласи, както и олигархично настроените политици, използват инструментално тази фразеология, виждат, че директното проруско говорене е неефективно. Затова преминават към един благ консерватизъм, на българското, изцяло патриотично, и пак прокарват същите опорки, които прокарваха и през директно руския наратив. Типичен пример е дискусията за българския лев сега."
Как "умря" "Машината" и сезирането на ДАНС от Делян Пеевски
"Когато започна войната в Украйна те бяха 8 и гравитираха около "Блиц" и препечатваха основно от "Блиц". През ноември 2022 станаха 370 и след това до миналата година бяха до към 1000, които едновременно рециклират едни и същи материали. Миналото лято през август 2024 "Машината" се разрасна до 170 000 сайта, като са изникнали още нови "Машини" и имаме общо към 400 000 "сайта гъби" в българското онлайн пространство, които препечатват пак съдържанието на "Блиц".
Само че след вашето интервю с мен от преди година, където казах, че навремето Делян Пеевски е вкарал руските опорки в България, пък сега странно една "Машина" от 400 "сайта гъби" много го хвали, прокарва руска пропаганда, при един от сутрешните си брифинги Делян Пеевски сезира ДАНС и прокуратурата. Те действително се задействаха. Знам това, защото ме викаха да давам писмени показания в ДАНС."
Пеевски първи въведе руските пропагандни клишета в българското медийно пространство
И в следствие на това задействане започнахме да наблюдаваме странни неща да стават в "Машината". Докато тя растеше все повече и повече, внезапно на 4 април миналата година тя спря да публикува всякакво проруско съдържание и даже изчисти всички съдържания по нашите ключови думи и линковете от нашите бюлетини не работят за обикновения потребител. Нещо повече, "Машината" спря да качва проруско съдържание изобщо и то забрани не само ключови думи, но и думи като "Кремъл", "Русия", "Путин". В резултат от това Русия изчезна от виртуалната карта на света за "Машината" и като пуснем през нашите търсачки "Русия" като ключова дума, получаваме само резултати за "Борусия Дортмунт" или за русия цвят на косата на Луна.
Това беше първото развитие от мистериозното поведение на "Машината", докато внезапно на 20 октомври спря да качва каквото и да било съдържание. Представете си 170 000 сайта изведнъж спират да качват съдържание, все едно са умрели в онлайн пространството. И на 30 ноември достъпът до тях изчезна в интернет. Т.е. старата "Машина", както беше ламя със 170 000 глави, внезапно умря. Надяваме се, ДАНС реално си е свършила работата..."
Новата "Машина" на мястото на старата
"Открихме, че платформата "Share4pay" има готов списък за клониране на сайтове. Вероятно са на 10 000. Изолирали сме 7250 имена по списък, които са едни и същи във всичките 17 домейна на старата "Машина", но и във всички нови "машини" и създадените "сайтове гъби" след това. Т.е. очевидно става дума за разработен алгоритъм, за превръщане на един сайт в десетохилядник – сайт с 10 000 субдомейна. Т.е. "Машината" се е възпроизвела наново, като ние открихме, че някои стари проруски медии като "Лентата" на Карбовски и "Земя" на Светлана Шаренкова и Димитър Иванов, по прякор "Гестапото", тези сайтове са се сдобили в момента с по над 10 000 "сайтове гъби".
В същото време беше създадена нова "Машина" от 5 домейна "Лекувай.нет", който е стар сайт за съвети за здравословен живот, билки, природни илачи, нумерология и хороскопи и т.н. Плюс още няколко стари сайта "Политиката.нет" и "Жената в час" – разнопорядкови сайтове. С още два основни домейна, те формираха група от 5 домейна, като основните сайтове продължиха да си работят. "Политиката.нет" си прави политически новини, а "Жената в час" си предлага информация за домакините. Обаче, след като им направиха по 10 000 субдомейна и общо станаха 50 000 субдомейна, всичките тези 50 000 субдомейна повтаряха съдържанието на "Лекувай.нет", който е сайт, насочен към здравето и почти няма политика в него.
Само че когато се появи политика, тя е винаги сензационна. Например – колко хиляди евра и злато са открили в "сараите" на Доган, когато той се е изнасял. Тази информация веднага се просмуква, но новата "Машина" на влияние е таргетирана към друг тип хора, които четат издания за здравето и не се интересуват от политика. Но на тях им се предлага и политика по този начин – в привидния оазис, който са им създали – на съдържание без политика, да бъдат облъчвани с конкретно политическо съдържание. Интересно е, че това съдържание беше синхронизирано с голямата политическа машина.
Примерно, когато се разцепи ДПС, в "Машините" едновременно течеше анти-Доган кампания. Т.е. дори и една домакиня, която чете за билки или как да обзаведе дома си да не отвори новината, че в сараите на Доган са намерени злато и евро, тази новина ще изгрее на екрана на тази домакиня и това се нарича управление на впечатленията. Т.е. ти попиваш заглавието и то – щеш не щеш – остава в теб отпечатък. Така че препоръчвам, дори и хората да не се интересуват от политика, все пак да проверяват какво се случва, например никъде няма доказателства, че в сараите на Доган са намерени наистина евра и злато. Но това бе тиражирано десетки хиляди пъти за формирането на образ на един политик, в случая Доган. Така работят тези "машини" за формиране на общественото мнение."
Снимка – БТА