Новият спектакъл на Ива Свещарова "Ако Афродита беше чудовище" вече е с насрочена втора премиера.
Свещарова е сред най-значимите артисти в съвременната ни хореография. Тя е носителка на награда "Икар" за съвременен танц и пърформанс и е един от създателите и организаторите на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик".
В студиото на БНР-Радио София тя гостува заедно с Ангелина Георгиева и разказаха за спектакъла.
"Аз и всички мои колеги, които работим в това поле, ежедневно се сблъскваме с много трудности. Не е никак лесно да правиш представления, поради различни причини – недобро финансиране, липса на места за репетиции... Също така няма достатъчно места, където да се показват такъв тип представления - посочи Свещарова. И допълни - Тези трудности допълнително ни провокират и вдъхновяват. За да си наясно с нещата, които искаш да правиш, е много нужно да имаш и пространство, където да се развиваш."
За съвременния танц има публика, сигурна е драматургът Ангелина Георгиева:
"Много е интересно преливането на различните публики. Публика, която посещава съвременните визуални изкуства, също се интересува от съвременния танц и пърформанс. Тези зрители споделят много сходни кодове и теми, просто езикът, чрез който се изразяват е различен. Сферата, в която Ива Свещарова работи е на експерименталния танц. Всяко едно представление предлага нов език. Тя експериментира със самия език – на танца, на хореографията, на тялото. Публиката се чувства провокирана, защото и се представят неща, които досега не е виждала, които са ѝ малко непознати. Всеки човек, който е с по-отворени сетива, по-отворен за провокации, би се заинтригувал", посочи тя.
Акцент върху две знакови срещи оставили трайна следа в професионалния ѝ път на развитие посочи Ива Свещарова – с режисьора Николай Георгиев и работата ѝ в частната театрална трупа в Португалия, "където изцяло работихме по методологията на Грутовски. Там имах възможност да продължа в една по-друга посока и в други изследвания, които Грутовски е правил. Тези две срещи са много знакови и те ми отвориха врата към едно експериментално поле – да не се притеснявам в търсенията си, а да съм дръзка и спокойно да пробвам това, което е в главата ми и образите, които непрекъснато витаят там", посочи тя.
В театралните експериментални класове на режисьора Николай Георгиев, тя среща и Вили Прайер, с когото си сътрудничат дълги години.
"Заедно сме направили над 10 колективни представления, работили сме по фестивала “Антистатик“ и много други проекти", отбеляза Ива Свещарова.
Ангелина Георгиева от своя страна разказа какво я свързва с артистичния тандем, както и за ролята на драматургията в хореографията.
"Аги е вторият мой мозък. Изключително важна фигура е в процеса. Благодарение на нейното присъствие имах възможността да се връщам там, където съм тръгнала, защото докато работиш, много лесно започваш да се губиш, поради интереса към много неща, които искащ да правиш - разкри Свещарова. - Това което ми харесва най-много в съвместната ни работа е, че всеки път тя идва с много въпроси, които понякога са ме стряскали, защото не съм се замисляла върху тях, а друг път ми помагаха да разбера къде се намирам, какво имам като материал, какви са образите, които излизат от хореографската партитура, какво имам налично и какво още трябва да генерирам, за да се стигне до момента, в който започваме да мислим, как да се изгради драматургичната структура на представлението."
Втората премиера на представлението "Ако Афродита е чудовище" ще се състои на 6 февруари.
“Представлението разглежда женското тяло и женствеността през похватите на карнавалното и гротеската, а тя във нашия случай е не само концептуален и естетически избор, много основно я използваме и като акт на освобождение. Във всяка от сцените на представлението търсим как може тялото на изпълнителите да минават през ритуала на метаморфози, в който телесното да стига до преувеличения и до някакви абсурдни експлозии", разкри хореографът.
Чуйте още в разговора на Лили Големинова.