Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ще бъде запазена сумата за увеличение на заплатите от проектобюджета на служебното правителство"

Красимир Вълчев: Проф. Цоков е временно назначен, ще има конкурс за директор на Института

"Няма конфликт на интереси, защото аз му предложих и аз го назначих"

| Интервю
Красимир Вълчев
Снимка: БГНЕС

Проф. Цоков е временно назначен, ще има конкурс за директор на Института по образованието.

Това каза в предаването "РадиоТочка" министърът на образованието Красимир Вълчев във връзка с медийна информация, че доскорошният служебен министър на образованието проф. Галин Цоков вече е директор на Института по образованието - структура към МОН, създаден от него, докато беше начело на Министерството. Той беше на този пост от юни 2023 г. до януари 2025 г. в правителството на Николай Денков и после в двата служебни кабинета на Димитър Главчев.

"Няма конфликт на интереси, защото аз предложих на проф. Цоков и аз го назначих (за директор на Института по образованието - б.р.), защото е професор по педагогика. Мисля, че той е един от хората, които могат да организират екип и да направят добри анализи. А е и в течение на всички политики, които са започнали в системата и изискват аналитично обезпечаване, примерно тази да променим учебните програми, да променим оценяването на учениците, за да бъде насочено то повече към функционалност на знанията, а не към възпроизвеждане и заучаване. Той е един от хората, който може да ни помогне да направим тези политики", обясни още Вълчев.  

Пред БНР министърът на образованието коментира ще има ли и с колко покачване на заплатите в бранша, като подчерта, че има "увереност, че ще бъде запазена тази сума за увеличение на възнагражденията, която беше в проектобюджета на служебното правителство, която достига за 12,6% увеличение от 1-ви януари или 15% увеличение от 1-ви март":

"Във втория случай необходимата сумата за 2026 г. ще бъде по-висока. Ако увеличим с 15% ние ще запазим и съотношението спрямо средната заплата за страната, защото тя расте, съответно учителските заплати също трябва да растат". 

Оценката на т.нар. добавена стойност е много трудно да се направи и заради нея трябва да има външно оценяване, подчерта Красимир Вълчев.

"Образованието е неосезаем продукт и трудно се оценява. Имаме оценки на учителите. Планираме да предложим промени в Закона за предучилищното и училищното образование, така че да обединим двете оценки и да имаме ежегодна оценка на труда на учителите. Вероятно от следващата учебна година". 

Много повече си заслужава да има матура по математика, отколкото външно оценяване в 10-и клас, защото не го използваме достатъчно това оценяване, каза министър Вълчев и добави, че "50% от оценките по математика са слаби, а няма как да просперираме като общество, ако децата нямат математически умения".

"Проблемът не е толкова и само матурата по математика. Разговорът за това как мотивираме децата приключва с матурата по математика, не започва. Имаме проблем с учебните програми, те са много амбициозни, учениците препускат, няма време за затвърждаване на знания, упражнения, решаване на задачи. Ние ги демотивираме, особено в прогимназиален етап. ... Имаме и поколенчески проблем, който се наблюдава във всички страни. Той е свързан с продължителното взаимодействие с екрани, което пречи най-вече на умението за концентрация. От това страдат резултатите по математика. Има и недостиг на учители по математика".

Дори сега да се предложи въвеждането на задължителна матура по математика след 12-и клас в закона, тя ще бъде въведена най-рано след 4-5 години, прогнозира министър Вълчев.

Интервюто на Илия Вълков с Красимир Вълчев в предаването "РадиоТочка" можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Наталия Кръстева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна