В ситуация на неспирни изненади, които всекидневно ни поднася не само родната политическа среда, образователната сфера не прави изключение. Обществото е сюрпризирано с "идеи", които най-малкото не са добре обмислени. Нерядко оставаме с впечатлението, че в публичното пространство се подхвърлят сюжети, които, без да са съществени, отвличат вниманието и енергията ни от истинските и дълбоки теми на средното училище, които от десетилетия не се решават.
В рубриката "Всичко за образованието" Георги Няголов, преподавател в Новия български университет и автор на анализи за образованието, обръща внимание на базови звена и нормативи в образователната система, които се нуждаят от основно преразглеждане, синхронизиране и реално реформиране.
"Правителството е приело управленската си програма, в която има част Образование и наука… Тя като цяло представлява един доста положителен списък от намерения в областта на образованието и науката и страшно много прилича и на предишните управленски програми на предишното редовно правителство, дори и на по-предното също, но проблемът, за който ме питате, е защо всъщност не се променя нищо съществено в българското образование.
Причината според мен е, че образованието е доста сложна система и то сложна човешка система и за да можем да проведем смислен обществен дебат по важните въпроси в образованието, ние трябва да подходим системно, да видим всички тези части и елементи как те са свързани, за да можем наистина да говорим по този въпрос.", казва Няголов.
Заявката, че ще се променят учебните програми и учебния план е стъпка в системна посока, но не е достатъчна според анализатора.
Общообразователната подготовка би трябвало да се получава във всички училища еднакво добре и да гарантира не само грамотни участници на пазара на труда, но и здрави хора и пълноценни граждани. Отделно има профилирана подготовка, както примерно в математическите и езиковите гимназии, която има друга логика и развива определени компетентности. Има и професионално образование, където очевидно няма много добър синхрон с пазара на труда и работодателите.
"Общообразователната подготовка е това, което проявява проблеми, според това, което виждаме от редица международни изследвания… миналата година излезе дори доклад на българска институция за първи път - Сметната палата излезе с доклад, който показва на база на данни много подробно как в българското държавно училищно образование липсва качество..."
Какво трябва да се преразгледа и промени в "архитектурата на правилата", регулиращи училищното образование, според Георги Няголов – чуйте цялото интервю в звуковия файл.